Carina Dahl: Vi vill fortsätta utveckla anhörigstödet i Örebro

Idag, den 1 september, fyller Anhörigcentrum fyra år. Sedan dess har Örebro kommun en populär mötesplats, där anhöriga till personer som får vård och omsorg själva kan få hjälp, råd och stöd, men också bara sitta ner en stund och kanske skratta med andra. Anhörigcentrum är en verksamhet som jag är stolt över att vi har i Örebro kommun. Den är möjlig genom den personal som finns där, men också tack vare alla frivilligarbetare.

På Anhörigcentrum ordnas diskussionscirklar, caféverksamhet, kurser, friskvårdsaktiviteter och mycket annat. Vi har ett anhörigstöd som är bland de bästa i hela Sverige, vill jag påstå. Faktum är att Anhörigcentrum får ta emot studiebesök från många andra kommuner, så att de kan få tips och lärdomar i starten av liknande verksamheter.

Men anhörigstödet skulle inte vara nödvändigt om det inte vore för att det finns anhöriga. Alla ni människor som jag ofta träffar och pratar med, som finns till för era makar, era föräldrar, syskon eller vänner. Ni som sköter om era vårdbehövande anhöriga, ni förtjänar allt stöd ni kan få. Många av er börjar också komma upp i åren, och då kan en stunds avlastning och avkoppling vara skönt, både för dig och din anhörig. Givetvis finns anhörigstödet även till för alla dem som vårdar någon anhörig samtidigt som man har ett arbete på dagarna.

Därför vill Socialdemokraterna i Örebro utveckla anhörigstödet under kommande år. Vi vill att kommunen ska kunna erbjuda avlastning i hemmet utan biståndsprövning också på kvällar och helger. Dessutom ska det finnas anhörigombud både på vårdboenden och i hemtjänsten.

Målet för oss socialdemokrater är att alla ska kunna leva ett bra liv på äldre dar. Äldre par ska kunna fortsätta leva tillsammans – trots att maken eller makan behöver vård och omsorg på ett särskilt boende. Vi svenskar blir allt äldre, och det innebär att fler av oss får bli gamla med den vi delat våra liv med. Därför vill vi socialdemokrater satsa mer på anhörigstödet – det vinner vi alla på!

Carina Dahl (s)
Kommunalråd med ansvar för äldrefrågor

2006-09-01 00:30

TopGallery