Carina Dahl kritisk till moderatalliansens valmanifest

2006-09-01 Socialdemokraterna | ÖREBRO

Carina Dahl, kommunalråd (s) med ansvar för Social välfärd, 070-347 88 53

"Klassisk högerpolitik som ökar klyftorna" - Carina Dahl kommenterar alliansens valmanifest
Idag presenterade de fyra högerpartierna sitt valmanifest för äldreomsorgen i Örebro, och socialdemokratiska kommunalrådet Carina Dahl är kritisk.

- Det känns konstigt att läsa borgarnas valmanifest om äldreomsorgen och se att det innehåller så lite, säger Carina Dahl, socialdemokratiskt kommunalråd i Örebro med ansvar för äldreomsorgen. Att fyra partier kan presentera ett manifest som nästan inte innehåller någonting nytt är svagt. För oss socialdemokrater är äldreomsorgen i Örebro ett prioriterat område, men det verkar det ju inte vara för borgarna, säger Carina Dahl.

Enligt borgarnas valmanifest ska kommunen erbjuda mat från de äldres hemkulturer, något som kommunen tillgodoser redan idag så långt det är möjligt, enligt Carina Dahl.

De fyra högerpartierna vill också sälja ut en stor del av ÖBO:s fastighetsinnehav för att bygga ut äldreomsorgen, något som Carina Dahl menar leder till ökade klyftor.

- Jag blir chockad över att läsa hur högerpartierna tänker sig  att finansiera en utbyggnad av antalet platser inom äldreomsorgen i Örebro genom att sälja ut ÖBO-lägenheter. Det kommer att öka klyftorna genom att det enbart blir de attraktiva ÖBO-lägenheterna som kommer att säljas ut. Dessa riskerar då att bli dyra bostadsrätter som få har råd att bo i, säger Carina Dahl. Borgarnas politik är en slakt på allmännyttan, det är samma gamla högerpolitik som vanligt. En politik som leder till ökade klyftor, enligt Carina Dahl.

2006-09-01 17:44