Cyniskt spel av högern om a-kassan

Lars-Erik Soting, ordförande LO-facken i Örebro Lekeberg

Lars-Erik Soting menar att den moderatledda alliansens förslag handlar om att göra det svårare för arbetslösa och att pengarna som sparas ska användas för att sänka skatten för de som redan har pengar.

- Syftet med regeringens förslag är uppenbarligen att låta piskan vina över dem som ställs utanför arbetsmarknaden. Det underliggande är den fördom högern alltid haft om arbetslösa människor, att de är för lata och inte anstränger sig tillräckligt för att söka jobb. Det ska svida för de arbetslösa och deras familjer, dundrar Soting.

- Arbetslösheten beror inte på bistande vilja att söka jobb. Den beror på brist på jobb..... Ändå vill högerregeringen göra arbetslösheten till den enskilde löntagarens ansvar, säger Soting.

Han menar att den moderatledda regeringens förslag är orättivst.

- Förslaget slår hårt mot dem som är arbetslösa, men det får också stora konsekvenser för samhället i övrigt. Förslaget kommer leda till ett succesivt maktiskifte!, avslutar Lars-Erik Soting.

2006-11-01 09:36

TopGallery