Hans Boskär: Den nya politiska majoriteten lamslår kommunen.

Med den nya politiska majoriteten i kommunen, bestående av de fyra borgerliga partierna och miljöpartiet, finns en stor risk att kommunens utvecklingsarbete kommer att lamslås, skriver Hans Boskär, socialdemokratisk kommunfullmäktigeledamot, i en debattartikel i Nerikes Allehanda på måndagen.

"För varje år som gått har vi blivit fler och fler, troligen kommer Örebro kommun att ha runt 150 000 invånare runt år 2020. För att lyckas med denna utbyggnad är alla fastighetsföretag viktiga. Men det är bara genom att utveckla Öbo som vi kan garantera ett bra boende med minskade klyftor för alla." skriver Hans Boskär, och är orolig över den totala oenighet som råder inom den nya majoriteten när det gäller kollektivtrafik, stadsplanering och bostadspolitik.

"Socialdemokraterna och moderaterna ville före valet låta bygga nya mässan vid Conventum", skriver Hans Boskär, och undrar vad som gäller nu. Hans Boskär skriver att en arrangör av större kongresser finansieringen utan en mässa.

Örebro måste utvecklas, även som mötesplats på fritiden, skriver Hans Boskär, och menar att Sverige kanske är moget för ytterligare ett nöjesfält.

"Örebro behöver få fortsätta det arbete vi socialdemokrater har planerat, både vad gäller byggande, trafik, grönområden, fritidsutbud och företagsvänlighet. Det är bara tillsammans vi kan skapa ett Örebro för alla", skriver Hans Boskär på debattsidan i NA.

2006-10-30 13:25