Hjalmar flyttar - långbänk igen

- Örebro tjänar massor av pengar på Hjalmar-revyn och Peter Flack har satt Örebro på kartan på ett sätt som få andra lyckats med. Sådan verksamhet borde vi alla göra allt vi kan för att behålla i Örebro. Istället verkar kommunledningens agerande leda till att Hjalmar-revyn flyttar till Degerfors. Det är dags att Staffan Werme (fp) tar ansvar och lever upp till den roll han valts till: kommunstyrelsens ordförande ska agera för Örebros bästa – inte bara filosofera och prata över svårigheter och hinder, säger Lena Baastad, oppositionsledare (s).

- Om Hjalmar-revyn flyttar till Degerfors är det pinsamt för Örebro och för Staffan Werme (fp) personligen som kommunstyrelsens ordförande. Men för Örebro är det mer allvarligt än så: i fråga efter fråga stoppar kommunledningen en positiv utveckling vilket kommer att innebära färre jobb och sämre tillväxt. Finns det ingen gräns för hur många frågor högerkoalitionen kan förstöra, försena eller försumma? Det frågar Jonas Karlsson, oppositionsledare (s).

Peter Flack har i media kritiserat Örebro kommun för att de drar frågan om en flytt av hans Hjalmar-revy (till Parkteatern i Brunnsparken) i långbänk. Kommunstyrelsens ordförande Staffan Werme (fp) hävdar att det måste ske en upphandling, vilket försenar flytten. Det är dock möjligt att genomföra flytten snabbt utan att på något sätt kringgå lagstiftningen, vilket de som är kunniga i liknande frågor kunde upplyst kommunledningen om.

2008-01-08 10:13

TopGallery