Hur mycket pengar har den nya majoriteten egentligen?

Publicerad på NA debatt 7 november 2006:

Hur mycket pengar har den nya majoriteten egentligen?

Örebro har fått en ny borgerlig majoritet. Istället för satsningar på mer personal och bättre kvalitet i förskolan blir det vårdnadsbidrag för den som har råd. Istället för satsningar på vuxenutbildning och en bra och tydlig arbetsmarknadspolitik, blir det mer ”klara dig själv”. Istället för sjukvård för alla öppnas det för privata sjukförsäkringar.

Mest orolig är jag för hur den nya majoriteten kommer att hålla i pengarna, och hur de ser på budgetdisciplin överhuvudtaget.

Kristdemokraternas krav på vårdnadsbidrag kommer att kosta minst 45 miljoner kronor per år, troligtvis mer. Om samtliga skolelever i Örebro utnyttjar centerns förslag om frukost i skolan tillkommer ungefär 48 miljoner kronor per år. Då talar vi enbart om två av de tre minsta partiernas politik inom ett område. I media har även moderaterna gått ut och lovat en stor utbyggnad av äldreomsorgen, vilket moderaternas Inger Högström-Westerling gjorde i Svt:s Tvärsnytt för en tid sedan. Centerpartiets Rasmus Persson har också gått ut och lovat stora satsningar på ungdomar inom socialtjänsten, och fler fältassistenter, vilket heller inte direkt är gratis.

Det är lätt att göra önskelistor på bra förslag som man vill ska genomföras. I en valrörelse är det oftast rimligt att berätta hur man ska finansiera sina förslag. Det gjorde även alliansen, genom kraftiga utförsäljningar av ÖBO, slopad rätt till heltid och så vidare. Står den nya politiska majoriteten fast vid den typen av finansiering av sin politik, eller gäller andra saker nu när miljöpartiet är med och rör om i grytan? I så fall, vilka av sina vallöften är man beredd att slopa?

Budskapen är otydliga, och jag befarar att den kommande tiden kommer att bli precis som den mellan 1991-94. Dels en politik där resurser satsas på den lilla del av befolkningen som har det allra bäst, medan de allra flesta är med och betalar. Dels en överbudspolitik där utgifterna drar iväg och underskotten ökar. Jag är djupt oroad.

Lars-Erik Soting, kommunfullmäktigeledamot (s)

2006-11-07 09:35