Intressant och tydlig debatt på Stortorget mellan (fp) och (s)

En koncentrerad riksdagskandidat

Det var en positiv och debattsugen Thomas Bodström som mötte Johan Persson i en välbesökt debatt på Stortorget under lördagen.

Debattledare Ola Ström fick inte många inlägg, för både Pehrson och Bodström var sugna på att debattera. Båda vana att mötas från riksdagsdebatter.

Debatten inleddes dock med en tyst stund med eftertanke för den pojke som knivskars till döds i Örebro under natten till lördag.

Det blev en debatt som kom att visa skiljelinjerna i svensk politik. En höger som vill minska tryggheten på arbetsmarknaden och för sjuka. En socialdemokrati som vill utveckla välfärden där skattesänkningar och besparingar på de svagaste i samhället inte är nödvändigt. En socialdemokrati som sätter rättvisa och solidaritet före egoism och valfrihet för den med pengar.

Thomas Bodström betonade socialdemokratins satsningar på ett tryggare samhälle genom fler poliser, bättre vård för missbrukare och ett förebyggande arbete mot brottslighet och knark.

Debatten tände också till när Thomas Bodström kritiserade folkpartiets omsvängning till ett följeparti till moderaterna. Där exemplen är flera: besparingarna på arbetslösa, vårdnadsbidra och miljöpolitiken. I alla dessa frågor har socialdemokraterna en andra mer solidariska lösningar.

Thomas Bodström betonade vikten av att rösta på socialdemokraterna för ett Sverige som håller ihop. Där vi kämpar mot klyftorna- inte vidgar dem.

2006-09-02 13:27