Jonas Karlsson orolig för bostadsbyggandet

Jonas Karlsson (s), kommunalråd

Den borgerliga regeringen har meddelat att man ska avskaffa alla statliga bidrag till bostadsbyggandet. Förslaget kommer att innebära att hyrorna kan bli upp till 30 procent dyrare för en nybyggd tvårumslägenhet, enligt SVT. Mats Odell, ansvarig minister, väljer att blunda för problemen och menar att "Den enskilde hyresgästen måste ta ställning till om han har råd att bo."

Det finns en uppenbar risk att det kommer byggas färre bostäder i Örebro med en borgerlig regering. Detta samtidigt som Örebro kommun har ett stort behov av nya bostäder.

- Den borgerliga politiken visar att de tycker att bostadmarknaden är till för dem med resurser. Den som kan betala ska kunna välja sitt boende, men andra får nöja sig med vad som blir över, säger Jonas Karlsson, kommunalråd med ansvar för Samhällbyggnad.

- Dessutom kan det här innebära stopp för en rad nya byggnationer. Exempelvis tvekar ÖBO nu att bygga flera planerade hyresrätter i Örebro, menar Jonas Karlsson.

Dessutom höjer de borgerliga partierna reavinstskatterna.

- Det kommer innebära en sämre omsättning bland bostäder och drabbar de som vill komma in på marknaden, avslutar Jonas Karlsson.

2006-10-26 08:30

TopGallery