Kenneth Nilsson (s): Sverige demokraternas framgångar ett gemensamt ansvar

I dagens Nerikes Allehanda svarar Kenneth Nilsson (s) på en debattartikel som moderaternas Andreas Getzman skrev förra veckan. Kenneth Nilsson, som var mycket aktiv för socialdemokraterna i Örebro under valrörelsen, är mycket kritisk till Getzmans analys att det är socialdemokraternas fel att Sverigedemokraterna gick fram i valet.

Nilsson skriver: "Jag och hundratals socialdemokratiska valarbetare med mig mådde fysiskt illa av Getzmans debattartikel i NA förra veckan."

Kenneth Nilsson pekar sedan på flera saker som visar att socialdemokraterna i Örebro och Sverige gjorde flera saker för att möta människor och diskutera politik öppet och ärligt, bland annat att 30 000 bostäder fick en påringning av våra dörrknackare.

Nilsson fortsätter: "Att socialdemokraterna bekämpar klassisk högerpolitik anser Getzman märkligt. Att vi ens måste diskutera den frågan i samband med att vi resonerar om varför Sverigedemokraterna fått fotfäste i Örebro är ännu märkligare. Menar du Andreas, att det finns etablerade partier som kan frånsäga sig ansvar för den situation som uppstått i Örebro?"

Kenneth Nilsson avslutar sitt svar: "Vad ska förresten regeringen göra åt integrationsproblematiken? Sänka en skatt? Svara på det Andreas Getzman."

2006-09-27 08:22