Laddad Göran Persson besökte Örebro

Ett stort antal människor var på plats och lyssnade på hur en tänd partiordförande beskrev socialdemokraternas politik, och vad valet i september handlar om.

Göran Persson anlände till Våghustorget i en stor och fin buss. Väl i talarstolen talade Göran Persson om att det var tredje valrörelsen i rad som han besöker just Våghustorget. Han gav också en kort tillbakablick över det Örebro han mindes från när han själv bodde här – under sjuttiotalet, och beskrev hur annorlunda dagens Örebro är. Framförallt gav han kommunpolitikerna en stor eloge.

Sedan kom Göran Persson in på det rådande världsläget, när han påminde om kriget i Libanon och Israel. Man måste få prata om världspolitik, och föreslå internationella fredsmöten i Sverige, sade statsministern, och beskrev hur borgarna klagar på hans engagemang i frågan.

Miljöfrågan talade Göran Persson länge om. Även om vi kanske kan tycka det är skönt att sitta här på Våghustorget i augusti i 30-gradig värme samtidigt som det snöar för första gången på 25 år i Johannesburg, så får ni erkänna att det känns lite konstigt, sade statsministern. Kontrasterna mellan Göran Persson och moderatledaren, Fredrik Reinfeldt, är stora i miljöfrågan, vilket också Persson påminde om.

En annan fråga där högerpartierna skiljer sig åt från socialdemokraterna är de sociala trygghetssystemen. Vi ska inte försämra för förtidspensionärerna, sade Göran Persson. Vad vi ska göra är att förbättra! Han återknöt till socialdemokraternas vilja att höja taket i bostadstillägget för pensionärerna.

Göran Persson berömde särskilt Örebros kommunala bostadsbolag, ÖBO, och beskrev hur Harald Aronsson var en av pionjärerna bakom den sociala bostadspolitiken. Bostadsfrågan är viktig även nu för socialdemokraterna. Därför ville statsministern se fler bostäder för äldre (i Örebro så kallade Seniorbostäder) och lovade också att staten ska garantera kommunerna stöd för att hyra ut lägenheter åt ungdomar utan fast inkomst.

Efter cirka en halvtimme klev Göran Persson av scenen och gick en promenad till Medborgarhuset. Under den korta promenaden lät han sig fotograferas av många ungdomar, liksom skriva autografer, innan han gick in till den väntande pressen.

2006-08-08 18:42