Budget 2009: Låt örebroarna vara med

När högerkoalitionen presenterade sin budget för Örebro kommun 2009 var de tydliga med att ingen annan än de fem partier som ingår i koalitionen diskuterat den. Det var ett rakt igenom politiskt dokument.

Socialdemokraterna i Örebro kommun tänker helt annorlunda. Vid en annorlunda pressträff på Rådhusets trapp träffade oppositionen media för att diskutera en ny strategi för att möta medborgarnas behov av delaktighet.

- Vi vill träffa minst 40 000 örebroare innan valet. Vi vill att fler människor ska får vara med och diskutera hur deras skattepengar används. Därför öppnar och breddar vi nu vår budgetprocess. Detta är ett första steg, och vi provar oss fram inför budget 2009, säger Lena Baastad (s), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.

Socialdemokraterna har gjort ett utkast till budget som nu intresserade kan tycka till om.

- För oss är människors synpunkter viktiga. Vi är ett parti i vardagen och vi tror att människor i kommunen vet både var och hur vi kan förbättra. Genom våra möten med människor och engagerade medborgare har vi funnit att de stora behoven idag finns inom äldreomsorg, förskola, skola, barn och ungdomar och hur vi kan skapa livskvalitet i ett växande Örebro, säger Jonas Karlsson (s), kommunalråd i opposition.

Under måndagen kommer det vara möjligt att träffa socialdemokratiska politiker och diskutera budget för alla intresserade. Mötet kommer hållas på Bibliotekets café (Mummel och Mums) klockan 17.00.

- Jag hoppas många vill diskutera äldreomsorgen. En brännande aktuell fråga, där högerkoalitionen väljer att inte gör några förstärkningar. Vi vill istället försöka skapa fler platser i äldreboenden där vi ser att behovet är stort, avslutar Carina Dahl (s), kommunalråd i opposition.

På Stortorget fanns flera oppositionspolitiker som delade flygblad om det öppna budgetarbetet.

2008-05-30 10:17

TopGallery