Marita Ulvskog och Jonas Karlsson: Ni visar att Första maj behövs!

Cirka åtta hundra personer samlades på Våghustorget på Första maj för att demonstrera under parollen "Frihet kräver rättvisa!". Trots regntunga skyar och långledighet var det många som gick i demonstrationståget och för att lyssna på talen.

Prick klockan 14.30 och till tonerna av "Internationalen" avgick demonstrationståget. Tåget gick längs Storgatan/Drottninggatan och i tåget hördes både glada och arga tillrop, liksom visselpipor och sång.

Framme vid Våghustorget hade redan Fredrik Behrnartz underhållit med sång för dem som samlats där. Ordföranden för LO i Örebro län, Camilla Andersson, hälsade alla välkomna. Sedan presenterade hon oppositionsrådet i Örebro, Jonas Karlsson.

Jonas Karlsson talade mycket om politiskt mod. Här kan du läsa Jonas Karlssons tal (det talade ordet gäller). Till varma applåder kom han också med ett tidigt vallöfte - vinner Socialdemokraterna i Örebro valet 2010 återinförs rätten till heltidsarbete i Örebro.

Under ledning av Björn Sundin och Peter Dahlgren deltog sedan riksdagsledamoten Eva-Lena Jansson, landstingsrådet Håkan Bergman och oppositionsrådet i Örebro, Lena Baastad, i ett samtal där även publiken deltog. Med hjälp av en decibelmätare som mätte styrkan i applåderna fick de svara på frågor från politikerna. Men även några ur publiken passade på att ställa frågor till deltagarna på scenen, bland annat om framtiden för läkarlinjen på Örebro universitet.

Socialdemokraternas partisekretare Marita Ulvskog talade därefter om varför "Frihet kräver rättvisa" är årets Första maj-paroll. För Socialdemokraterna är frihet inte frihet "från" som det är för borgarna, utan mer frihet "till". Hon uppmanade också de lyssnande att försöka värva fler medlemmar, eller supportrar. Om alla värvar en blir vi snabbt dubbelt så många.

Här hittar du fler bilder från Första maj-firandet.

2008-05-01 17:35

TopGallery