Märklig tågordning

Redan förra veckan presenterade kommunledningen i Örebro sin budget för 2009. Detta skedde innan kommunstyrelsen haft en budgetberedning. Detta innebär att varken opposition, medborgare eller andra intresserade har haft chansen att sätta sig in i siffror eller haft möjlighet att ställa relevanta frågor.

- Jag tycker det är märkligt att först få en budget från kommunledningen via media, och först en vecka senare få en dragning av förutsättningarna i kommunstyrelsen. Det öppna ledasrskap som högerkoalitionen pratade sig varm för i valet 2006 verkar som bortblåst, säger Jonas Karlsson (s), oppositionsråd.

Socialdemokraterna och vänsterpartiet kommer presentera en egen budget. Istället för slutenhet och hemlighetsmakeri kommer oppositionen pröva sin budget i öppna möten. Ett sätt som provas i många delar av världen där det talas om deltagande budgetarbete.

- Istället för att låsa in sig i slutna rum som högerkoalitionen gör, vill vi träffa människor och bjuda in till samtal och synpunkter, säger Jonas Karlsson (s).

Har du synpunkter på hur Örebro kommuns budget borde se ut? Klicka här

2008-05-27 09:29

TopGallery