Moderat otydlig om kollektivavtal

2008-02-27 Socialdemokraterna | ÖREBRO
Lars-Erik Soting (S), kommunfullmäktigeledamot

Under dagens kommunfullmäktige i Örebro uttrycker kommunalrådet Inger Högström-Westerling tveksamheter i sitt stöd för svenska kollektivavtal.

Det var med anledning av tidigare uttalanden i media som Inger Högström-Westerling (m) fick en fråga på dagens kommunfullmäktigesammanträde om hon stöder principen med kollektivavtal. I svaret på frågan uttryckte hon tveksamhet kring den tidigare blockaden av Smörkransen.

På företaget fanns fackansluten personal som inte fick avtalsenliga villkor varpå Livs reagerade och satte press på företagaren att ansluta sig till gällande kollektivavtal. Kollektivavtalen reglerar bland annat lön, arbetstider, tillägg för obekväm arbetstid, semester och försäkringar.

- Den svenska modellen kräver kollektivavtal. Att en av Örebro kommuns ledande politiker uttrycker tveksamheter kring detta under fullmäktigesammanträdet är anmärkningsvärt, säger Lars-Erik Soting, socialdemokratisk ledamot i kommunfullmäktige och facklig företrädare.

- I kommunfullmäktige förespråkar Inger Högström-Westerling en utveckling som innebär att den enskilde kan ställas inför villkoret att gå med på dumpade löner eller att inte få jobbet. Det är svårt att som ensam anställd ställa krav på sin arbetsgivare om likvärdig lön och bra arbetstider, det är för detta som kollektivavtalen finns, fortsätter Lars-Erik Soting.

- Hur ska Inger Högström-Westerling förklara för småföretagarna i Örebro att hon tycker att det är bra att oseriösa företag som dumpar löner och försämrar villkoren för anställda, konkurrerar på samma marknad som de företag som ger sina anställda schyssta villkor? Det Inger förespråkar skapar osund konkurrens, avslutar Lars-Erik Soting.

Kontakta gärna Lars-Erik Soting på 073-3378016 för kommentarer.

2008-02-27 16:07

TopGallery