Moderaternas väljare måste vara förvånade och besvikna

Under måndagskvällen blev det klart att miljöpartiet fortsätter förhandla med de borgerliga partierna i Örebro. Förhandlingar har redan pågått och miljöpartiet hade att ta ställning till ett material som de borgerliga partierna och miljöpartiet arbetat sig samman runt. Medlemsmötet, 24 personer, sa ja till att fortsätta förhandlingarna med de borgerliga partierna för ett maktskifte.

Efter diskussioner i det verkställande utskottet för Socialdemokraterna i Örebro har Mats Sjöström kommenterat ett kommande maktskifte.

- Det framstår som tydligt att det borde finnas två förvånade väljargrupper i Örebro. De som röstade på miljöpartiet och trodde sig stödja ett vänsteralternativ och de som röstade på moderaterna och trodde att de vann valet, säger Mats Sjöström.

På frågan om moderaterna fått utdelning i förhandlingarna är Mats Sjöström glasklar:

- Mest förvånade är nog moderaternas väljare. De trodde att de hade gjort ett bra val och att de var valets vinnare. I den uppgörelse som presenterats blir moderaterna varken kommunstyrelseordförande eller ordförande för någon av Örebro kommuns programnämnder. Ännu värre för moderaterna är att bland frågorna de enats om politiskt finns egentligen ingen av moderaternas hjärtefrågor med. En sådan koalition förefaller bräcklig med det starkaste partiet så försvagat.

- I det material som redovisats finns inga konkreta frågor som vi socialdemokrater inte skulle kunna samarbeta om. Snarare tvärtom, ibland känns många frågor som direkt hämtade från våra vallöften, avslutar Mats Sjöström.

För ytterligare information, kommentarer och intervju kontakta Mats Sjöström, 070-520 11 24.

2006-10-17 13:45

TopGallery