Mona Sahlin pratade med nya medlemmar i Örebro

Ett tiotal medlemmar, många av dem nya i Socialdemokraterna, fick på tisdagen chansen att träffa partiledarkandidaten, Mona Sahlin, när hon besökte Örebro. Hon är ute på en turné för att prata med folk inför extrakongressen i mars.

Mona Sahlin fikade med socialdemokratiska medlemmar på ett café i Örebro. Många vände sig nyfiket om för att titta när de förstod vem som kommit in på caféet, om nu någon kunde missa det stora mediafölje som hängde på.

Diskussionen handlade inledningsvis om varför de som befann sig där hade gått med i socialdemokraterna. Flera hade blivit medlem när de förstod vilka förändringar alliansen ville genomföra.

Att det förmodligen kommer att bli en kvinnlig partiledare för socialdemokraterna – den första och enda på 118 år, var något som uppfattades som positivt bland de samlade. För övrigt pratades det om jobbfrågan, skolpolitiken, integration och om klimatförändringarna – en fråga Mona Sahlin vill prioritera om hon väljs som ny partiledare.

En av de som samlats för att samtala med Mona Sahlin var Linda Eriksson som sitter i kommunfullmäktige i Örebro. Hon menade att socialdemokraterna måste bli bättre på att förklara hur vår politik om jobben ser ut, något Mona Sahlin höll med om.

Ny socialdemokratisk partiledare väljs på extrakongressen i mars i Stockholm. En enig valberedning har föreslagit Mona Sahlin efter att hon nominerats av bland annat Socialdemokraterna i Örebro län.

2007-01-30 20:15

TopGallery