Ny partiledare - och nu väntar hårt arbete till 2010

För första gången i partiets 118-åriga historia har vi en kvinna som partiledare. Det var ett historiskt ögonblick när kongressen utan debatt valde Mona Sahlin. Det var inte många som var oberörda. En känsla av glädje och stolthet samtidigt som tårarna tränger sig på. Men framför oss står en ännu större utmaning. Att se till att Mona Sahlin blir Sveriges första kvinnliga statsminister.

Det finns många som behöver övertygas. Det finns ingen självklar Mona-effekt som kommer att gör att oppinionssiffrorna stiger. Istället väntar hårt arbete. Något som vi är vana vid och som vi vet vinner i längden. Men vi är många som i verkligheten sett Monas fantastiska förmåga att möta männsikor. Hon har kanske bättre förutsättningar än någon annan att göra Socialdemokraterna till ett parti i människors vardag. Ett parti som lyssnar.

För Socialdemokraterna är en ny partiledare ett långsiktigt engagemang. Persson har varit partiledare i 11 år. Också han var ifrågasatt utanför partiet i början. Men hans arbete har vunnit respekt på samma sätt Mona Salin kommer att vinna respekt framöver. Med Mona har vi tagit ett viktigt steg mot att bli ett modernt parti.

Lena Baastad och
Jonas Karlsson