Otillräcklig satsning

Idag presenterar kommunledningen ännu ett utspel, denna gång om skolorna på väster. Dagens utspel löser inga av de grundläggande problemen. Om inte kommunledningen håller sitt löfte och före årsskiftet bjuder in till ett möte om västers utveckling anser socialdemokraterna att uppgörelsen från i juni är överspelad.

- Det här är för lite, för sent och det är dessutom naivt. Det här utspelet minskar inte klyftorna och löser inte några grundläggande problem. Vi har inget emot marknadsföring eller profilering av Oxhagens skola eller av Mellringeskolan, men det är mer än lovligt naivt att tro att detta ska vända trenden och bidra till minskade klyftor i Örebro, säger Lena Baastad, oppositionsledare (s).

- Om inte kommunledningen före årsskiftet bjuder in till samtal om västers utveckling anser vi att de brutit överenskommelsen från i juni, säger Lena Baastad.

- Istället för det breda program för västers utveckling som kommunledningen lovade i juni kommer ännu en tummetott. Ännu ett utspel utan innehåll. Kommunledningen verkar tycka att det är viktigare att det ser ut som om de gör något, än att någon förändring verkligen sker, säger Lena Baastad.

När kommunfullmäktige i juni beslutade om de stora skolförändringarna på väster fick socialdemokraterna, efter mycket diskussion, med ett beslut om att ett gemensamt arbete för västers utveckling skulle inledas. Sedan dess har ingenting hänt.

När möten om västers utveckling hållits tidigare har oppositionen stängts ute och tidigare förslag för att utveckla väster har stoppats. Upprustningen av Oxhagens centrum, bussgatan mellan Varberga och Oxhagen, skapandet av en ny stadspark i Varberga, kompletteringsbebyggelse i Varberga, ny idrottsplats för Syrianska i Varberga, friidrottshall i Vivalla är några exempel.

- Kommunledningen är inte så bra på samarbete och i det här fallet har de inte ens brytt sig om att ta trappan upp till oss och berätta hur de tänkt. Det här beteendet har andra drabbats av tidigare: när det gäller ICAs etablering i Tybble, Truckstop, Bert- och Sune-land, parkeringsbristen i city och många andra frågor. Vi har, tyvärr, en kommunledning som hellre gör glättiga utspel än att verkligen bidra till utvecklingen i Örebro, säger Lena Baastad.

För kommentarer kontakta Lena Baastad, oppositionsledare (s), 070-3751637

2007-12-04 11:59