Pressinbjudan: Ett tiotal nya punkter i oppositionens slutliga budgetförslag

Inbjudan till pressträff:

Ett tiotal nya punkter i oppositionens slutliga budgetförslag

Socialdemokraterna och vänsterpartiet presenterar sitt färdiga förslag till budget, torsdagen den 5 juni klockan 11.30 på oppositionskansliet i Rådhuset. Vi bjuder på lunch.

Ett tiotal tillägg har gjorts till det "förslag till budgetförslag" som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet presenterade i fredags. På ett öppet möte i måndags bjöds alla intresserade in för att ha åsikter om det "förslag till budgetförslag" som oppositionspartierna presenterat. Och många åsikter kom fram.

Ett område som flera lyft fram var vilka insatser kommunen kan göra för att ge bättre stöd till föräldrar och unga att hantera dagens samhälle. I det budgetförslag som presenteras imorgon återfinns flera förslag för att försöka möta dessa önskemål.

Bland de förslag som lagts till finns också frågor om vilken mat kommunen köper in, hur stödet till äldre kan bli bättre och tydligare krav när det gäller kommunens personalpolitik. Andra förslag tar vi med oss till framtida budgetförslag.

En liknande process har aldrig gjorts tidigare i Örebro kommun. Istället för att budgeten bara diskuteras i slutna rum i Rådhuset har örebroarna haft chansen att påverka vad Örebro kommun ska göra.

När högerkoalitionen presenterade sin budget för Örebro kommun 2009 var de tydliga med att ingen annan än de fem partier som ingår i koalitionen diskuterat den. Det var ett rakt igenom politiskt dokument. På sidan 32 i högerkoalitionens budgetförslag för Örebro kommun 2009 står följande under rubriken 2.5.1, Demokratisk organisation: "Örebro kommun arbetar medvetet med ett breddat ledarskap, där alla partier i majoriteten är delaktiga i beslutsprocesser, utvärdering och uppföljning."

För kommentarer:

Murad Artin, oppositionsråd (v): 070-3760398