Rasmus Persson (c) har fel om Örebronormen

I tisdagens Nerikes Allehanda beskriver det nye kommunalrådet Rasmus Persson (c) sin syn på Örebronormen, det tillägg i försörjningsstödet som för en ensamstående förälder kan innebära ett tillägg på en tusenlapp i månaden. Carina Dahl (s) är kritisk till Rasmus Perssons motivering till varför man vill ”se över” Örebronormen.

- Rasmus Persson beskriver det som att Örebro kommun inte har råd med Örebronormen. Dessutom tycks han mena att vi som politiker inte får bestämma något annat än det som Socialstyrelsen menar är miniminivån, vilket givetvis är fel, säger Carina Dahl (s).

Socialtjänsten i Örebro gjorde ett underskott på cirka 2,76 miljoner kronor förra året, vilket är cirka 22 miljoner kronor bättre än vad den första prognosen pekade på. Försörjningsstödet, där kostnaderna för Örebronormen är inräknade, gjorde ett överskott på 9,5 miljoner kronor.

- Målet verkar vara att ta bort Örebronormen helt och hållet. Som socialdemokrat beklagar jag detta djupt. Min största oro när det gäller kostnaderna för försörjningsstödet är regeringens politik som väntas kosta Örebro kommun cirka fyra miljoner kronor per år. Se över den istället, avslutar Carina Dahl (s).

2007-02-13 16:48

TopGallery