Socialdemokraterna är inte för trängselskatter i Örebro

På miljönämndens sammanträde på onsdagen föreslog miljöpartiet ett prov med trängselskatter i Örebro, trots motstånd från övriga partier i den styrande koalitionen. Det är viktigt att klargöra att Socialdemokraterna i Örebro inte är för trängselskatter i Örebro, något sådant ställningstagande är överhuvudtaget inte diskuterat i det socialdemokratiska partiet.

- Socialdemokraterna är inte för trängselskatter i Örebro, säger Jonas Karlsson, en av socialdemokraternas två oppositionsledare i Örebro kommun och tidigare kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor.

- Bara för att trängselskatter fungerar bra i Stockholm innebär det inte att det är en lösning som är lämplig i Örebro. Frågan har inte diskuterats inom socialdemokraterna och jag ser inget behov att införa trängselskatter i en kommun som Örebro, säger Jonas Karlsson.

- Jag vet i alla fall att jag personligen kommer att argumentera mot trängselskatter i Örebro. Arbetet för att göra Örebro grönare sker genom smarta trafiklösningar, bättre kollektivtrafik och mycket annat – men inte genom trängselskatter, säger Jonas Karlsson.

- Frågan om trängselskatter är inte heller aktuell, miljöpartiets förslag var inte särskilt konkret och handlar om möjliga framtida lösningar, säger Jonas Karlsson.

För mer information eller kommentarer: Jonas Karlsson 0765-514003

2007-09-20 16:02