Solig familjedag på Stora Holmen

För Socialdemokraterna i Örebro drar nu valrörelsen igång riktigt ordentligt. Och det var både spänning och glädje i luften på Stora Holmen på lördagen, när ca 500-600 personer njöt i värmen.

De många skratten berodde kanske inte bara på att det är roligt med valrörelse och politik. Tipspromenad, ponnyridning, Tuff-Tuff tåg och bilbana var bara några av de aktiviteter som barn och vuxna kunde göra på Stora Holmen. En glasspinne kunde också vara svalkande, liksom ett glas saft eller en kopp kaffe.

Vid två klev först Mats Sjöström, kommunstyrelsens ordförande i Örebro och förstanamn på socialdemokraternas lista inför valet till kommunfullmäktige, upp i talarstolen. Han gav sedan ordet till justitieminister Thomas Bodström, som toppar socialdemokraternas riksdagslista för Örebro län.

Justitieministern höll ett tal som givetvis kretsade kring socialdemokraternas valmanifest som presenterades på fredagen. Thomas Bodström bemötte den borgerliga kritiken mot att valmanifestet är tunt i jobbsatsningen med att den redan nu förda politiken ger klara resultat.

Centerledaren Maud Olofsson brukar säga att hon är expert på ungdsomarbetslöshet. Det är sant, sade justitieministern, och konstaterade att ungdomsarbetslösheten under den senaste borgerliga regeringen, när Maud Olofsson arbetade för dåvarande arbetsmarknadsmininstern Börje Hörnlund. Då fanns det 30 000 långtidsarbetslösa ungdomar. Idag är den siffran nere på 1900. Det är en kraftig minskning, men vi är givetvis inte nöjda med den, sade Thomas Bodström. Men den är viktig att ha i bakhuvudet nästa gång man hör Maud Olofsson på TV.

Sverige ska vara världens bästa land att åldras i, precis som Sverige idag är världens bästa land att födas i. En kraftig satsning på äldreomsorgen utlovas därför i socialdemokraternas valmanifest, med mer personal, 100 000 nya bostäder för äldre, och höjda bostadstillägg med pensionärer. En satsning på de äldre är viktigare än skattesänkningar, sade Bodström.

Han kritiserade också borgarnas vilja att försämra för de arbetslösa och förtidspensionärer. Taken i a-kassan ska höjas med 200 kronor per dag, och även personer som gått i förtidspension ska få höjt bostadstillägg, samma som för pensionärerna.

Bodströms tal blev upptakten för valrörelsen för Socialdemokraterna i Örebro. På måndag öppnar valstugan på Stortorget. Vill du vara med och arbeta i valrörelsen? Kontakta då Simon Kjellin på 019-16 71 07 eller e-post: simon.kjellin@orebro.sap.se.

2006-08-19 15:36