Spara el på lördag!

Lördagen den 29 mars klockan 20-21 kommer miljoner människor släcka sina lampor. Det är en signal till hela världens och örebros ledare att ta klimathotet på allvar.

Också Örebro kommun har ställt sig bakom kravet släcka så mycket belysning som möjligt under en hel timme (20-21 lokal tid) på lördagskvällen. Detta efter att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet krävt att kommunen skulle delta. Läs gärna om våra krav här!

Den 31 mars 2006 stängde 2,2 miljoner Sydneybor och över 2 000 företag av elektriciteten under en timme, vilket minskade Sydneys elförbrukning med 10,2 procent. Det motsvarade effekten av att ställa av 48 000 bilar på ett år!

Earth Hour, som startade 2007 i Sydney i Australien, syftar inte bara till att skapa uppmärksamhet kring klimatförändringarna utan också till att minska energiförbrukningen. Initiativet har på kort tid vuxit kraftigt och arrangörerna hoppas nu kunna spara fem procents energi under en timme på lördag kväll. Detta är möjligt om företag släcker ner allt ljus i sina lokaler, privatpersoner stänger av stand by-funktioner, TV:n och annan el i sina hem.

Läs mer om Earth Hour: http://www.earthhour.com
Earth Hour på Facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=8240986531&ref=mf