Tack för din insats!

Partivän!

När jag skriver detta vet vi ännu inte hur det blir med det fortsatta styret i Örebro. Vi hoppas kunna fortsätta leda kommunen och vi kommer att styra Örebro läns landsting. Trots detta var valnatten tung. Det kanske tyngsta var att Sverigedemokraterna fick över 3 000 röster i Örebro, vilket ger ett mandat i Örebro kommunfullmäktige. I landstinget får de hela tre mandat. Vi ska då vara medvetna om att det bara var ett tiotal röster som gjorde att vi fick vårt sista mandat i Örebro, istället för att Sverigedemokraterna fick ett till. Varje röst spelade roll!

Samtidigt som vi deppar över högerns framgångar kan vi glädja oss åt den valrörelse vi gjort i Örebro. Hade den fungerat lika bra i hela landet, så hade vi inte haft högern på väg in i regeringskansliet. Vår insats har varit helt otroligt bra. Vi brukar säga att "Alla kan inte göra allt men alla kan göra något" men nu blev det nästan så att alla engagerade gjorde allt. Vi var oerhört många som gjorde oerhört mycket. Och vi gjorde uppenbart rätt saker.

Vi knackade på mer än 25 000 dörrar, delade ut drygt 20 000 valmanifest och 45 000 exemplar av tidningen ”Ett Örebro för alla” i de flesta brevlådor. Vi delade ut ett brev till de flesta av ÖBOs hyresgäster, de flesta vardagsmorgnar gav vi fruktpåsar till morgonresenärer och på gator och torg diskuterade vi och delade ut långt över 100 000 flygblad. Bara under den sista helgen knackade vi dörr hos drygt 5 000 örebroare per dag för att påminna om valdagen och över 10 000 blad lades i brevlådorna hos dem som vi inte pratade med.

Läs gärna valstatistiken - i de stadsdelar som vi haft som mobiliseringsområden har vi gjort kanonbra resultat. Vi har ökat i Varberga (kristdemokraterna minskade). I östra Vivalla ökar vi med 8,6 procent till 68,6 och i västra Vivalla plus 2,2 procent (till 56,1). I Markbacken plus två procent (till 54), i Baronbackarna nådde vi 58,3 procent.

Trots bakslaget på riksplanet har vi i Örebro gjort en helt otrolig insats. Vi är verkligen ett parti med energi, vilja och förmåga att vinna förtroende. Och vi lyckas få med de människor vi möter och pratar med, också när det råder hård motvind i media och i riket. Otroligt många har gjort otroliga insatser i valrörelsen och jag vill tacka er allihop för det arbete ni lagt ner. Tack vare enorma insatser förhindrade vi att nedgången på riksplanet påverkade oss för mycket. Nu fortsätter vi arbetet och värvar fler medlemmar så att vi står ännu starkare inför valet 2010. Om vi fortsätter möta människor, informera om vår politik och argumentera för ökad rättvisa kommer vi att ha goda förutsättningar i valet 2010.

Tack för din insats – nu tar vi nya tag!

Roger Rådström
Ordförande, Örebro Arbetarekommun

Ps. Till höger kan du hjälp oss med en enkät. Vill du se bilder från valrörelsen? Klicka här. Ds.

2006-10-04 05:30

TopGallery