Utställning av bonader

Just nu pågår en utställning av bonader på Stortorget 19. En av initiativtagarna är Eva Ströman, ombudsman på socialdemokraterna i Örebro.

- Det är kul att vi kan visa upp en del av vår historia på det här sättet, säger Eva Ströman.

Större delen av alla bonader på utställningen tillhör Eva Marcusdotter som är en hängiven samlare. Bonader och handarbete har blivit högsta mode de senaste åren. I USA har bland annat Church of Craft blivit en stor rörelse, vilka också fått efterföljare i Sverige. Här finns nog en av nätets bästa pyssel och handarbetssidor. Också Svensk Hemslöjds hemsida är en bra början för den intresserade.

Att handarbeten fortfarande fascinerar kan också Peter Dahlgren vittna om. Just hemkommen från Island kan han rapportera om en fin utställning på Islands nationalmuseum som heter "With a Shining Needle. The Medieval Legacy in Icelandic Embroidery".

Här ser du ett par exempel från Socialdemokraterna i Örebros utställning, som pågår fram till 20/12. Bonaderna är ofta av äldre snitt, och deras innehåll eller budskap ska inte tas som Socialdemokraterna i Örebros åsikter.

2006-12-05 16:49

TopGallery