Välkommen satsning i centrum

Under torsdagen fattade Byggnadsnämnden i Örebro beslut om att ställa ut en ny plan för köpcentrat Träffpunkt i city. Planen ska göra det möjligt att skapa fler butikslokaler och ombyggnader.

- Centrum av Örebro behöver ett lyft. Jag hoppas att både det nya Krämaren och en rejäl ansiktslyftning av Träffpunkt kan vara en bra start, säger Peter Dahlgren (s), 2 vice ordförande i Byggnadsnämnden.

Oppositionen är dock fortsatt kritisk till att andra viktiga centrumsatsningar verkar ligga i malpåse. Detta samtidigt som externhandeln utanför Örebro expanderar.

- Det saknas investeringsmedel i majoritetens investeringsbudget inom Programnämnd Samhällsbyggnad. Så även om fastighetsägarna och alla handlare i city gör allt de kan  så finns inga kommunala resurser till den tänkta upprustningen av Köpmangatan och Storgatan. Det senare kommer drabba Norrcitys attraktivitet. Dessutom verkar det nya parkeringshänvisningssystem som city behöver inte bli av. I varje fall händer ingenting i frågan, säger Peter Dahlgren (s).

- Det är tråkigt att se hur centrum trots många goda krafter drabbas hårt av den externa handeln. Därför är planen för Träffpunkt jätteviktigt, precis som nya Krämaren är det. Dessutom leder ökad extern handel också till ökade utsläpp och en handel anpassade för bilen. Vi skulle kunna skapa en klimatsmart och attraktiv handel i city med rätt åtgärder, avslutar Peter Dahlgren (s).

För kommentarer och intervjuer kontakta
Peter Dahlgren (s), 2 vice ordförande, 070-349 74 94

2007-11-16 09:49