Ann-Christin Furustrand (S) nominerad till nytt oppositionsråd i Österåker

Socialdemokraterna i Österåker bekräftade enhälligt den 20 oktober vid sitt medlemsmöte formellt tidigare beslut att nominera Ann-Christin Furustrand till posten som nytt oppositionsråd i Österåker.

- Ser fram emot fyra spännande år där vi socialdemokrater nu gör en omstart med sikte på framtiden. Vi kommer att driva en konstruktiv oppositions politik med Österåkers främsta för ögonen. Vi kommer att ta fram innovativa lösningar på dagens och morgondagens problem, alltid med fokus på medborgarnas behov och önskemål, inte bara marknadens.

- Lika självklart som vi kommer att vara tydliga med att påvisa skillnaderna i politiken som borgerligheten för, och påvisa de fel och brister vi ser kommer vi redogöra när vi tycker att något funkar och är bra för Österåker. För mig är delaktighet från de som berörs av de fattade besluten avgörande och i min roll som oppositionsråd kommer jag vara två öron och en mun för Österåkers medborgare.

Om Ann-Christin Furustrand: Född 1957 i Jönköping. Flyttade till Österåker och till Österskär 1964. Har därefter både bott i villa i Margretelund och nu i bostadsrättslägenhet i centrala Åkersberga. Familjen består av maken Reynoldh, två vuxna barn sedan tidigare äktenskap, och en bonusfamilj med litet barnbarn. Har yrkeserfarenhet både från privat som offentlig sektor. Kompletterade utbildningen efter gymnasiet på Komvux i Åkersberga och har i omgångar läst såväl Statsvetenskap som Kommunikation på högskolenivå. Är utbildad läkarsekreterare och journalist. Arbetat som Läkarsekreterare vid kirurgmottagningen på Danderyds sjukhus. Har även arbetat som politisk tjänsteman inom Stockholms läns landsting och arbetar i dag med sociala media och jämställdhetsfrågor vid den Socialdemokratiska riksdagsgruppens kansli. Första uppdraget som fritidspolitiker var som ersättare i Byggnadsnämnden 1989. Kom in i kommunfullmäktige 1991. Skolnämnden mellan 1991-1997. Ordförande i Barnomsorgsnämnden 1997 – 1998. Kommunstyrelsen sedan 1998 och är socialdemokraternas gruppledare i kommunfullmäktige sedan 2002

För ytterligare information: Ann-Christin Furustrand

Mobil:0708-26 33 96