Det här är Ann-Christine

Ann-Christine Furustrand, (S) Kommunalråd i opposition i Österåker

Född 1957 i Jönköping. Flyttade till Österåker och till Österskär 1964. Har därefter både bott i villa i Margretelund och nu i bostadsrättslägenhet i centrala Åkersberga.

Familjen består av maken Reynoldh, två vuxna barn sedan tidigare äktenskap, och en bonusfamilj med ett litet barnbarn.

Har yrkeserfarenhet både från privat som offentlig sektor. Är utbildad journalist samt läkarsekreterare. Kompletterade utbildningen efter gymnasiet på Komvux i Åkersberga och har i omgångar läst både Statsvetenskap som Kommunikation på högskolenivå.

Arbetat som Läkarsekreterare vid kirurgmottagningen, Danderyds sjukhus. Som politisk tjänsteman inom Stockholms läns landsting med bland annat skärgårdsfrågor. Med s k sociala media, och med jämställdhetsfrågor vid den Socialdemokratiska riksdagsgruppens kansli.

Första uppdraget som fritidspolitiker här i Österåker var som ersättare i Byggnadsnämnden 1989. Kom in i kommunfullmäktige 1991. Skolnämnden mellan 1991-1997. Ordförande i Barnomsorgs-nämnden 1997 – 1998 . Kommunstyrelsen sedan 1998 och är socialdemokraternas gruppledare i kommunfullmäktige sedan 2002.

Exempel på förtroendeuppdrag inom socialdemokratiska partiet på central nivå är som ledamot i partiets förtroenderåd, ersättare i distriktsstyrelsen, valt ombud till partikongressen vid två tillfällen, förbundssekreterare socialdemokratiska kvinnoförbundet.

Ann-Christin har en lång och bred politisk erfarenhet och är känd som en engagerad och driven politiker.

Du kan följa Ann-Christin på Facebook, och hennes egen blogg: http://tyckandeochtankar.blogspot.com

Sidan uppdaterades senast: 2010-05-26 11:12