Kanalens dag 2007

Mikael Damberg, S-riksdagsledamot och partidistriktets ordförande förklarade på Kanalens dag att vi socialdemokrater vill tala med folk om vad som är viktigt, om vad som vi ska driva för frågor när vi socialdemokrater kommer tillbaka till regeringsmakten.  Han pekade på ett par punkter där det finns anledning att vara orolig för vad som nu händer under ledning av den moderatstyrda regeringen, om effekter av de skatter som nu sänkts i Stockholmsregionen, om ungdomarnas möjlighet att kunna flytta hemifrån utan att behöva ta ett lån på 1,5 miljoner kronor, och om att Reinfeldt nu tycks vilja sätta stopp för unga att ta sig in på högskolan.

Det som är viktigt nu när vi socialdemokrater befinner oss i opposition är, som vår nya partiledare, Mona Sahlin pekat ut ett antal områden där vi skall stärka vår politik, däribland inom skolans område. Mickael Damberg ställde frågan rakt ut till publiken -  Vad kan vi göra för att få en bättre skolan? Och inbjöd samtidigt att komma med i samtalen om framtidens skola.

Reynoldh Furustrand, f d mångårig riksdagsledamot tidigare sörmlandsbo, numera åkerbergabo ställde ett antal frågor till Mikael Damberg, bla om friskolor och hur partiet ser på dessa. Mikael Damberg menade att föräldrar sannolikt i första hand vill ha bra skolor för sina barn och sade sig vara emot en tvångsmässig privatisering likt den som moderaterna i Täby ägnat sig åt, där 85 procent av lärarna i Tibble gymnasium sa nej till en privatisering och 76 procent av eleverna. Trots det genomfördes privatiseringen och nu kan rektorn sannolikt kamma hem en god ekonomisk vinst i skolan ,vilket Mikael Damberg ansåg som mycket upprörande.

På frågan om, hur kollektivtrafiken skulle kunna förbättras menade Mikael Damberg att de finns stora behov av investeringar i Stockholmsregionen. Och var kritisk till att nu moderaterna infört trängeslavgifter som det är förbjuder att använda för att förbättra kollektivtrafiken. Att driva fram en bra miljöpolitik menade Mikael handlar om en ren överlevnadsfråga som inte bara är politisk utan också handlar om ett eget ansvar att gör vad man kan.

S-kvinnor i Österåker arrangerade på Kanalens dag en lokal opinionsundersökning, där fyra frågor ställdes. Resultatet blev följande

1. Ska det finnas maxtak för antal barn i förskolan ?

Svar 173 svarde JA och 6 svarade Nej.

2. De äldres trygghetslarm, skall det vara gratis ?

Svar: 175 svarade Ja, och 8 svarade Nej

3. Ska det finnas billiga hyresrätter för ungdomar i Österåker

Svar: 183 svarader Ja och 1 svarade Nej

4. Är Österåker till salu ? Skall all verksamhet drivas privat?

Svar: 2 svarade Ja och 170 svarade Nej.

Mingelbilder från årets Kanalens dag.(fotograf Marie Ende)

Fler bilder foto Ann-Christine Furustrand

Sidan uppdaterades senast: 2007-08-27 12:47