Miljösatsning med båtfolket

Motion

Österåkers fullmäktige

Miljösatsning tillsammans med båtfolket och gästhamn som visar

att vi är en skärgårdskommun värd namnet.

I Österåkers kommun har vi sannolikt en av ostkustens största båtklubbar, Trälhavets båtklubb, TBK. Vi har också flera båtvarv och en mycket stor marina. Allt detta vittnar om att det i vår kommun finns ett stort intresse för både båtliv, natur och miljö. Om vi skall profilera oss som en skärgårdskommun värd namnet, så bör vi också vara beredda på att stötta och satsa pengar på miljön på land och i vattnet, och på båtlivet i kommunen. Kommunen bör därför ta initiativet till samarbete med TBK, Svinninge
Marina och båtvarv i kommunen för att tillsammans se vad som konkret kan göras.

Vår gästhamn i kommunen borde kunna vara något mer än bara en ”skylt” som det är idag. En gästhamn måste ha plats för gästbåtar och kunna ge
dem en viss service. Toaletter och tvätt och dusch, möjlighet att tanka
bränsle och vatten till båten samt någon form av enklare butik. Gästhamnen kanske skall ligga på Ljusterö eller Ingmarsö?!

Vad gäller miljösatsning för våra båtar i kommunen, så kan Svinninge
Marina stå modell. De har fått den internationella miljöutmärkelsen Blå
Flagg.

TBK har 1.800 båtägare i klubben och det finns en mängd andra båtägare runt om på våra privata bryggor. För alla dessa båtar borde kommunen
kunna ta initiativ till tömning av fasta toalettankar samt utslagsback för hygienisk tömning av bärbara toalettavfallstankar, en miljövänlig bottentvättsanordning och en sopsorteringsstation.

Ann-Christin Furustrand

För Socialdemokraterna