Välkommen till 1a maj möte

Vi vill att Österåker ska bli en möjligheternas kommun. Varje barn ska ha rätt till en bra start. Alla, oavsätt bakgrund, ska ha möjliget att förverkliga sin drömmar, växa och ta sin del av ansvaret. Människor ska känna sig trygga att ta nya språng i livet - många gånger. Det gör Sverige och Österåker starkt.

Vi socialdemokrater har en dröm och en vision. Tillsammans kan vi skapa det vi kallar möjligheternas Österåker. Vi är stolta över vårt Österåker, men vi kan göra det bättre. Det är dags nu - dags att satsa på kvalitet inom välfärden och ge Österåker nya möjligheter!

Du behövs och tillsammans kan vi vända skutan och skapa ett bättre Österåker. Vi ses på 1a maj!

Program Österåker

10.00       Samling på torget

Rosita Olsson-Palmberg, Ordförande (S) Österåker,  hälsar välkomna

Alejandro Maggio, SSU

10.30        Avmarsch

11.00        Huvudtalare Agneta Karlsson, Riksdagskandidat från Järfälla

Monica Lindgren, Kommunal

Ann-Christin Furustrand, kommunalrådskandidat (S) Österåker

Ca. 11.45  Rosita Olsson-Palmberg avslutar mötet.

Fakta om Första Maj

Arbetarrörelsens dag, Första Maj har i Sverige firats sedan 1890 till minne av Haymarket-demonstrationen 1886. Det var då strejkande arbetare demonstrerade för åtta timmars arbetsdag på torget Haymarket i Chicago. 200 poliser ingrep och började upplösa demonstrationen. Plötsligt kastade någon en bomb från en sidogata. I kaoset som följde började polisen och några arbetare beskjuta varandra vilket ledde till sju polisers och 21 arbetares död.

Sedan dess har större delar av världen firat arbetarrörelsens dag genom att uppmärksamma orättvisor och demonstrera för dagsaktuella samhällsfrågor.

Årets Första Maj-firande blir det 120:e i raden.