Hej och tack för många positiva kommentarer

Hej

och tack för många positiva kommentarer på mitt nya nyhetsbrev.

Den här gången handlar brevet om en del som kom upp på agendan i kommunstyrelsens arbetsutskott den 4 maj.

Befolkningsprognosen

visar på ett ökat elevantal i Margretelund. Därför föreslås nu att man gör en del förändringar. Tråsättraskolan blir en 4-9 skola. Bergsättraskolan blir en 2 parallellig F-3 skola – elever som börjar 4 – 5 flyttas till Tråsättra.

Bergaskolan

Man kan kort säga att det har blivit en hel del synpunkter på förslagen. Utbildningsnämnden får i uppdrag att se över behovet av skollokaler.

I centrala Åkersberga så är tanken att kommunen bygger om Bergaskolan till ett Gymnasium. Eleverna som går i nuvarande Bergaskolans grundskola ”erbjuds” utbildning i andra grundskolor.

Det har varit mycket diskussioner om flytten av kulturskolans elever till Solskiftesskolan. Jag tror att sista ordet är nog inte sagt. Ombyggnationen beräknas kosta kring 80 miljoner och invigningen beräknas äga rum i augusti 2010. Som av en händelse så är det mitt i valrörelsen…  Som slutkläm så föreslås att namntävlig genomförs – Bergaskolan duger inte längre…

Åkersberga Centrum

Ingela Gardner Sundström tycker inte att Åkersberga centrum är gångbart. Hon vill byta till Österåkers C. Samtidigt försöker man att ta fram en slagkraftig slogan för kommunen. Ett av förslagen som cirkulerar är: ”Österåker – en fängslande kommun” (obs – det är inget internt skämt)

Vindkraft

En annan ”hög” diskussion är vindkraften i Österåkers kommun. Det är många olika infallsvinklar när det gäller antalet verk, placering och avståndet till boende.

Frågan kommer att diskuteras ordentligt på kommande Kommunstyrelse. Förslag finns på 1000, 750 och 500 meter.

Moderaterna, Centern(!) och Österåkerspartiet tycker att 1 km är lagom. Kristdemokraterna och Folkpartiet ser gärna 750 meter. Vi (s) kan tänka oss att även 500 meter kan vara möjligt. Diskussionen kommer att fortsättas i kommunstyrelsen och i fullmäktige framöver. Jag bifogar adressen till föreningen som inte önskar Vindkraftverk på Ljusterö.

Näsuddens natrureservat.

Invigning av Näsuddens naturreservat äger rum på fredag. På lördags så är det dags att visa naturreservatet. Det sker i samband med föreningarnas dag. Start 11.00 och avslut 15.00.

Torgmöte

I lördags så startade vi EU-valrörelsen. I snålblåst och några regnstänk berättade vi om vad som kommer att ske under de dagar som är kvar till själva valdagen. För vår egen del så kommer det vara några politiska debatter innan valdagen den 7 juni. Gå in på vår hemsida så hittar du mer information:

Kungabesök!

Den 28 maj 2010 ska Kungen och Drottningen besöka Österåker. Det är bara två kommuner i länet som inte de har besökt – Österåker är den ena. Tre och en halv månad innan valet…

Sidan uppdaterades senast: 2009-05-11 16:25