Hoppas du haft en skön långhelg

Hej

Jag hoppas att du har haft en skön långhelg. För min egen del så var det trädgårdsskötsel mellan skurarna i början på helgen. Men det blev ju bättre och bättre väder allteftersom.

Jag har fått en inbjudan till en diskussion om hästhållning i Österåker. Det är allt fler som börjar tycka att hästarna blivit för många. En del ryttare rider på gång- och cykelvägar. Några använder andras odlingsmark som träningsplats. Det är inte så lätt att ta sig fram på ”de nya ridstigarna”. Det syns tydliga spår efter hästarna. Det är både förstörda stigar – som på Roslagsleden – och stora högar avföring. Många hundägare funderar en del på vad det är för skillnad mellan upplockandet av hund- och hästavföring.  Det kommer förmodligen att bli en trevlig diskussion den 3 juni.

Kommunens ekonomi är ansträngd. Nerdragningar väntar. Samtidigt så står skatte-sänkningar på agendan i den borgliga sfären. I valrörelsen lovade man skattesänkning med 50 öre. Det saknas en sänkning på 20 öre för 2010 om de ska kunna fullfölja sitt löfte. Jag läste en upprörd insändare i den här veckans Kanalen. Det var ord och inga visor. Det är många Österåkersbor som har tröttnat på den politik som drivs i kommunen. Satsningar tycks vara tabu. Istället så prisar man privata alternativ och talar inte så gott om den egna verksamheten.

Vi får se till att det blir ändring på den sortens politik. EU-valet är en värdemätare och även kyrkovalet efter sommaren. Skriv insändare och debattartiklar. Prata med vänner och bekanta om vikten av att rösta. Varje röst är betydelsefull.

Jag får väl passa på att flagga för en debatt den 5 juni med temat EU-valet. Jag och Lars Jonsson möter moderaterna Eliza Rozkowska-Öberg och Jonny Munkhammar i närradion. Sändningen börjar 15.30 och skall avslutas senast 17.15. Radiolyssnarna kan ringa in frågor på telefon 540 649 48. Jag hoppas att vi får många frågor från er. Man kan även se oss – om det inte regnar – ute på Storängstorget finns vi live.

På lördagen så är det nationaldagsfirande på Storängstorget och samtidig så har vi Musikskolans dag. Inte nog med det – Österåkersmilen skjuts iväg klockan 15.00 Jag kommer att stå och heja på alla som springer. Det är en häftig känsla att se så många glada och förväntansfulla löpare. Söndagen blir en final på alla diskussioner och debatter om EU. Då står vallokalerna öppna.

På föreningarnas dag ute på Runö var det en härlig lördag. Solen sken och de som var där kände sen kommande sommarens värme. Tyvärr så hade inte informationen, om föreningarnas dag, inte gått fram till alla Österåkersbor. Men vi som var där träffade trevliga människor som fick en reell dos politik av vår riksdagskvinna Kristina Axelson. Med det engagemanget så kommer vi bli det största partiet bland EU-väljarna.

Veckan innan så var jag med Mona Salin i Tibbleskolan i Täby. 650 elever lyssnade till Mona som fick mängder av varma applåder och mycket bra frågor. Nu är ju Täby inte någon hemmaplan för en socialdemokratisk partiledare. Men den respons Mona fick så kändes det inte som Reinfeldt har något att hämta i Tibble.

Sidan uppdaterades senast: 2009-05-28 15:09

TopGallery