Jobbkongressen

”Vi socialdemokrater har en idé om vårt gemensamma samhällsbygge. Jag har kallat det för möjligheternas land. Det är ett Sverige som bygger på insikten att vi är starkare tillsammans”

Så beskrev Mona Sahlin, på jobbkongressen, idén om vårt samhällsbyggande. Jag tänker använda den här sidan med en del av det som ligger framför oss. Valrörelsens olika faser med 5 steg till valseger den 19 september är utgångspunkten.

Valrörelsens huvudbudskap kan i korthet gestalta sig så här:

1. Vi har en vision och en färdriktning. Vår berättelse handlar om väljarnas förtroende för vår politik. Vi beskriver det Sverige som vi vill se.

2. Valet handlar om två olika samhällsmodeller. Sverige står inför ett viktigt vägval.

3. Hur har Sverige blivit efter valet i september 2006? Alla löften som borgarna strödde över landet – vad blev det av dem? De lovade jobb! De skulle se till att färre hamnade i utanförskap. Det blev tvärs om. Vi kommer att beskriva verkligheten som den upplevs och känns igen hos väljarna.

4. Jobb och ekonomi är viktigt. Det handlar om att visa på sammanhanget.

5. Våra motståndare framställer oss ibland för att vara för de som är sjuka och arbetslösa. Vi har en politik för alla. Vi kommer att visa att vår modell är bättre än den politik vi sett de senare åren.

Vad händer nu?

Här i Österåker står vi nu i startblocken. Redan i början på året så kommer många viktiga händelser att ske. För första gången så prövas ett rådgivande provval. Därefter kommer vår lista på fullmäktigeledamöter att fastställas. Något senare så är det dags för vårt årsmöte som kommer att vara en kraftfull avstamp inför vår valrörelse.

Dörrknackning, utåtriktade aktiviteter på offentliga platser, insändare, artiklar i lokalpressen, möten med unga, föräldrar och seniorer är bara några av de händelser som kommer att märkas i Österåker.

För min egen del så kommer jag att ha möten med anställda, företagare, unga så väl som vuxna i alla olika åldrar. Ingen i Österåker ska missa vår valrörelse.

Nu börjar den moderata kommunledningen inse vad som händer när man leker affär med skattemedel.

Konkurrensutsättning är ett ledord för borgligheten. Villkoren för en konkurrensutsättning är inte på lika villkor. Den offentliga skolan har byggt upp en organisation som innefattar mycket mer än lärarpersonal. Allt från skolsköterskor till arbetsro för eleverna.

Nu kommer det att starta en hel del förhandlingar inom kommunen. För- och Grundskolor kommer att bli ifrågasatta - övertalighet kommer att uppkomma och kommunal skolpersonal riskerar att få andra villkor. Den offentliga skolan ska inte vara en kassako. Syftet med en offentlig skola är ju att den inte ska sortera, exkludera och drivas av vinstintresse. En skola för alla är en bra beskrivning för det uppdrag som medborgarna satt upp som mål.

Sidan uppdaterades senast: 2009-12-01 13:00