Månadsbrev mars 2008

Hej
Jag hoppas att du sett våra nya annonser i Tidningen Kanalen. Vi kallar dem ”Lilla Rospiggen” .

Det såg ut så här:

Under de veckor som återstår till valet i september 2010 kommer vi att be våra förtroendevalda, medlemmar och sympatisörer att säga ”Jag tycker:” i tidningen Kanalen.

Det blir upp emot 130 tillfällen som Österåkers-borna får ett budskap från oss som vill byta bort den borgerliga ”alliansen” till en socialdemokratisk majoritet.  Du som vill säga: ”Jag tycker;” är välkommen att höra av dig till mej.

Kommunfullmäktige
Under mars har vi haft två stycken fullmäktige-möten. Den 3:e var det premiär för ”fri” debatt.  Samtliga partier fick välja var sitt ämnesområde.  Efter en inledning så fick ledamöterna göra både egna inlägg och även repliker på andras inlägg. Total äntrades talarstolen vid 99 tillfällen.Vi var det parti som var aktivast och hade flest talare.  Det andra fullmäktige ägde rum två veckor senare. Ett av de snabbaste fullmäktige möten jag har varit med om sen mitten på 80-talet.

Märkligt, då den stora frågan gällde köp av fastigheter vid Täljöviken. Vi tycker det är underligt att kommunen köper fastigheterna för att riva dem och sen bygga en gång & cykelväg. Det är mycket dyra meter väg skattebetalarna skjuter till - strax över 4 miljoner!
Speciellt som köpeskillingen överskred taxerings-värdet och värderingarna rätt ordentligt. En av ägarna är en aktiv moderat och det var nog en och annan som tyckte att det blev ett ordentligt kompispris. Men så kan den väl inte vara?
Vi krävde att man skulle göra en ny värdering så att fullmäktige kunde få en rättvisare prisbild. Men det ville inte den borgerliga majoriteten.
Vi får väl se om andra fastighetsägare får samma förmånliga värdering när det byggs vägar och spårvägar framöver.

Månadens Maud
Maud Olofsson förnekar sig aldrig. Nu för hon fram ett förslag om ett inkomstprövat barnbidrag.  Barnen skall delas upp i två grupper. De som måste ha barnbidrag för att föräldrarna är för fattiga – och de som är så rika att barnet inte skall ha något barnbidrag! Inte ett ord om vad det kommer att kosta med inkomstprövat barnbidrag!
Vi har haft ett solidariskt barnbidrag under 50 år. Det är barnet som får ett bidrag. Det har varit en av de bärande delarna i den generella välfärds-modellen.
Alla internationella undersökningar visar att generella system, oavsett om det handlar om gratis skola, subventionerad sjukvård eller barnbidrag – gynnar de som är allra fattigast.
1:a Maj
Nu är det vår och då kommer 1:a maj-nålarna fram. Köp en och visa var du står politiskt. Men det gäller att vara snabb. Det blir många nålar sålda i år.

Sidan uppdaterades senast: 2008-04-07 14:31

TopGallery