Nyhetsbrev augusti 2008

Hej

Nu är det dags igen för några rader om vad som händer och har hänt.

Privatskolorna

I Österåker fortsätter den borgliga majoriteten sin strävan att minska den kommunala skolans storlek till förmån för privatskolorna. Man kan diskutera om det är valfrihet eller valtvång. Valfrihet innebär ju att man själv kan välja det man tycker är bäst. Ett val kan ju också vara att man låter sina barn gå i en kommunal skola genom att välja att inte välja. Men det känns ju inte riktigt som ett val – kommunens skolor finns på plats och är öppna för alla. Men det som nu sker är att man tvingar föräldrar/elever att välja. Man måste alltså ta ställning. Utbudet ska – enligt Nackapolitikern Mats Gerdau (m) – endast vara privata skolor! Om du gör ett felval så får du skylla dig själv!

Nya missnöjespartier

Risken är att det blir ytterligare partier i kommun-fullmäktige. Och då är det högerpartier som vill in. Orsaken är förmodligen missmod med de fyra partier som kallas Alliansen. ”Ropen skalla – ett parti åt alla”

Hata hyresrätter – moderat visa

Byggnadsnämndens ordförande J-O Sundström har nyligen konstaterat att skattebetalarna inte skall vara med och bygga hyreshus! Han har, som vanligt, inte koll på hur Armada och andra fastighetsägare själva finansierar hyreshus. Det går inga skattepengar till Armada. Men hyresrätt tycks vara ett rött skynke för moderata politiker. De människor som har det svårt kommer nu att komma ytterligare i kläm. De får slåss mot de 1500 som står i kö för en bostad får vänta tills vi får en s-styrd kommun efter valet 2010.

Kunskapsdagen 13 september

Anteckna gärna det datumet i almanackan. Då görs en offensiv satsning av oss sossar i länet. Social-demokraterna i Stockholms län bjuder in till samtal om framtiden.

Plats: Stockholms Universitet, Aula Magna.

Dagen inleds av partiordförande Mona Sahlin i ett samtal med Roger Nordin (från Rix MorronZoo). Därefter blir det två olika omgångar med semi-narier, fem parallella seminarier per omgång. Kvällen avslutas med mat och fest på Stockholms Universitet. Allt till det facila priset: 100:-

För anmälan och program i sin helhet, gå in på www.socialdemokraterna.se/stockholmslan

Norrortsleden

Den 4:e september invigs Norrortsleden. Det kommer att ta 34 minuter med buss från Åkers-berga station till Kista! Det är en fin upplevelse att åka i de nya tunnlarna vid Häggvik. Förhoppnings-vis så kommer den nya vägen att avlasta Norrtälje-vägen ordentligt.

Samtidigt så pågår ett detaljplanearbete för Rosen-källa Handelsområde och Rosenkälla Trafikplats. Här är det fortfarande oklart när byggstart kan påbörjas. Du kan gå in på www.osteraker.se och titta på allt som ska ske.

Håll ögonen öppna

Snart kommer det att bli mycket skriverier i tidningarna – Bergaskolan kommer i blickpunkten.

OBS – det är bara 752 dagar kvar till valet i september 2010!

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-27 15:42

TopGallery