Nu stundar stora drabbningen

Nu stundar den stora drabbningen mellan de politiska blocken i Landstinget. I två dagar - tisdag och onsdag - så debatterar vi landstingsledamöter en mängd olika områden som; allmänpolitiska frågor, kollektivtrafik för SL, Färdtjänsten, Waxholmsbolaget, Regionplanenämnden, Kulturnämnden och Revisorskollegiet. Första dagens pass startar 09.30 – slutar framåt midnatt.

På onsdagen är det Hälso- och sjukvårdfrågorna som är i blickfånget. Patientnämnden är också på agendan. Avslutningen sker med finansieringsfrågor inklusive ägar-, investerings-, miljö- och personalfrågor.

I (S)-budgeten finns det många olika förslag som – om de vinner bifall från fullmäktige – utvecklar Landstingets service för oss länsbor. Några exempel;

Vi (S) vill avskaffa zonindelningarna i kollektiv-trafiken. Vi ersätter det gamla systemet med en ny Enhetstaxa i Stockholms Län samtidigt vill vi sänka priset till 650:-

Ett önskemål från (S) är en utbyggnad av T-banan till Nya Karolinska sjukhuset. Många resenärer har klagat över den dåliga radiomottagningen i tunnelbanan – där behövs det snabba åtgärder. Vi vill även göra försök med trådlös uppkoppling i spårtrafiken. Man ska kunna surfa och jobba när man åker kollektivt. Det gäller alla trafikslagen.

Här hemma är det dags för budgetdebatt i Österåker. Den 23:e november så börjar vi klockan 15.00. Vi har lagt bra och konstruktiva förslag på budgeten inför 2010.

Vårt (S) förslag innehåller en skattehöjning på 40 öre. En del borgare tycker att vi gör ett riktigt stort självmål. De är så övertygade om att skattebetalarna inte vill ha högre skatt utan att det är bättre med mer pengar i plånboken och att man själv får ta ansvar för utgifterna.

Häromdagen mötte jag en hundfrände. Två hundar och 2 hussar/mattar tar ofta paus i vallningen för att dryfta det ena och det andra. I mitt fall blir det ofta politik. Den här dagen fick jag följande med mej från husse/hundmötet.

– ”Jag blev så jäkla glad över att ni höjer skatten! Det behövs!” Det här var inte första gången på senhösten jag fått höra att vi är väldigt kloka som föreslår den här skattehöjningen. Vi kommer förmodligen höra det oftare. Österåkersborna har krav på de kommunala verksamheterna.

Ytterligare ett exempel på moderatpolitik kommer här. Trygghetslarm är en säkerhetsfunktion för väldig många äldre. Genom ett knapptryck så går det en signal till en larmcentral i Skåne. Radiooperatören svarar och skickar en signal till Österåkers xx som åker ut och kontrollerar vad som hänt hemma hos den som larmade. Man kan tycka att det är en omväg att gå via Skåne. Nu skall det ske en ny upphandling.

Personal inom äldrevården anser att de kan ta hand om larmen på ett snabbare sätt om de fick larmet direkt till Österåker. På så sätt kan man minska tiden och därmed ge den som larmat en snabbare åtgärd. Ganska enkelt - eller hur?

I Österåker tycker kommunledningen inte likadant. När personalen vill vara med att lägga ett anbud så får de till svar att det får man inte! Privata aktörer ska sköta larmningen. Man är införstådd med att medarbetarna kan minska priset på larmkostnaden med ca 30%! Men man bryr man sig inte! Kommunen får inte konkurrera med det privata!

Det är mindre än 9 månader till valet – håll ut! Vi gör det bättre!

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-19 14:51