"Oj - vi glömde oppositionen"

Den kommunala informationstidningen ”Vårt Österåker” gick i graven vid årsskiftet och den nya informationsskriften ”Tidningen Österåker” kom nyligen i brevlådan.

Vid första intrycket kändes den efterlängtad.
Det gamla tabloidformatet är omodernt och en aning för stort. Det nya är mycket tillgängligare, har ett trevligt omslag och ett bra format.

Men efter att ha kommit fram till sidan fyra började jag undra om tidningen jag tittar i endast vänder sig till läsare som vill veta vad den borgerliga politiken för med sig. Det finns inte en enda stavelse om oppositionens ambitioner för det som sker i Österåker.

Är det så att ”Tidningen Österåker” ska vara ett husorgan där den borgerliga majoriteten ska få stort utrymme för sin politik? När en kommun ska ge ut en tidning till oss medborgare, tycker jag att utgivaren ska försäkra sig om att tidningen ska vara objektiv. Vi har haft nog med ”her masters voice”.

Jag noterar även att de ledare som kommunstyrelsens ordförande och jag hade och där vi kunde visa på de skillnader som finns mellan våra olika synsätt på politiken i Österåker – nu har gått i graven.

Vi socialdemokrater är ärliga – vi betalar för oss och annonserar vår politik öppet.

Dörrknackning

I onsdags så genomförde vi årets första ”dörrknackning” i centrala Åkersberga. Björn von Sydow och partikamrater fick möjlighet att träffa ett antal Åkersbergabor under dryga timmen.

Det kändes att besök av socialdemokratiska valarbetare var välkommet. Vi fick mycket uppmuntran under samtalen med kommande väljare.

Bo Krogvig

Bosse är strategen bakom den kommande valplanen för den nationella strategin och taktiken. På besöket hos oss i Åkersberga så gick Bosse igenom förutsättningarna för den kommande valrörelsen. Utgångspunkten var Mona Sahlins tal på Jobbkongressen. Så här sa Mona:

”Vi socialdemokrater har en idé om vårt gemensamma samhällsbygge. Jag har kallat det för möjligheternas land. Det är ett Sverige som bygger på insikten att vi är starkare tillsammans”

Med det som utgångspunkt kan vi – när vi är starka tillsammans – se till att borgarnas stöd reduceras ordentligt i valet den 19 september.

Kommunfullmäktigelistan

Den 20 februari är det dags att fortsätta vårt avbrutna medlemsmöte angående kommunfullmäktigelistan.

Start 10.00 i Folkets Hus.

Sidan uppdaterades senast: 2010-02-08 14:38