var 14;e dag

Hej

Jag och Torgny Johansson var med på mötet om hästhållning i Österåker. Det blev en trevlig diskussion med många goda förslag. Ett som kom upp var att ha en ”kommunal” häst i Åkersberga. För ett antal år sen fanns det en sådan häst på Norrgårdsvägen. Många tyckte då att det var en jättebra idé då. Men nu är den tiden förbi. Det blir ingen ”kommunal häst”. Men en annan idé som många tyckte var bra är att man ska ha ett ”grönt kort” för de som rider. Det gröna kortet är en sorts bevis på att ryttaren har fått en utbildning om regler etc. I dagsläget kan väldigt unga ryttare handskas med flera hundra kilo häst. Ska man köra moppe så krävs det betydligt större krav än att rida en häst…

EU-valet i Österåker var ingen direkt höjdare.

Vi fick 1927 röster. En ökning från förra valet med 199 väljare. Miljöpartiet ökade till 1401. Folkpartiet – med Mariteffekten – lockade 2587 väljare. KD halverades. I förra valet fick de 492 och i år blev det 479! V fick 434 röster. Moderaterna fick 3554 röster - de är på ”första plats”. Enfrågepartiet Piratpartiet fick 840 röster! Sverigedemokraterna lockade 198 väljare! Det är en klar signal att för alla etablerade partier ska visa den sortens politik vill vi inte ha i Österåker.

Valet i september nästa år är mycket viktigt för oss alla som bor i Österåker. Du som ännu inte har börja engagera dej i kommunalpolitiken har nu chansen att se till att vi får ett nytt styre i Österåker. Alla behövs!

Nu på måndag så är det kommunfullmäktige.Då kommer en hel del viktiga frågor upp på agendan. En av dem är den så kallade”utmanarrätten” som innebär att anställda eller externa aktörer kan ”utmana” kommunala verksamheter.Syftet tycks vara att man inte vill ha kommunalt anställda medarbetare utan syftet är att låta personalen ”knoppa av” sin egen verksamhet och bli egna företagare. Det kan också vara personer som inte finns i den kommunala sfären utan de kan finnas i den kommersiella världen.En bokhandlare kanske tycker att hon eller han kan driva biblioteket bättre än de som i dag är ansvariga för verksamheten.Det finns inskrivet i förslaget att den som vill ta över ansvaret för en kommunal verksamhet har rätt att utmana. Jag har talat med många anställda i kommunen som nu är oroliga för sin framtid. Det är nämligen så att man inte får behålla sin kommunala anställning om man väljer att följa med i en avknoppning. Men som kommunanställd kan man säga att man inte vill vara med i avknoppningen och då ska man slippa. Men om ett stort flertal förskolor knoppas av så finns det kanske inget val då det inte finns några offentligt ägda förskolor.

Jag är mycket kritisk till den utförsäljning avskattefinansierade verksamheter som nu kommer att gå över i privat regi.I stora delar av landet har man upphört med den här sortens förmögenhetsöverföringar. Men Moderaterna i Österåker skall alltid vara ”värst”.notera att borgarnas förslag är att allt kan privatiseras förutom myndighetsutövning och det som är reglerat enligt lag eller förordning som måste utföras av kommunen.

Kom gärna till kommunfullmäktige i Alceahuset.Vi börjar 18.30 och håller till i den nya fullmäktigesalen på plan 4.

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-11 13:12