Det här är Rosita Olsson Palmberg

Rosita ny ordförande

Socialdemokraterna i Österåker har vid årsmötet 2008 valt ny ordförande. Hon heter Rosita Olsson-Palmberg.

Rosita efterträder Tony Svedenfjord som nu lämnat kommunen till förmån för huvudstaden.

Rosita föddes i Wien för snart 59 år och kom sedan till Värmdö där hon växt upp. Är gift med Jörgen och är både farmor och mormor till sju barnbarn i åldrarna från sju veckor till 20 år. Flyttade till Österåkers kommun år 2000 från Stockholms innerstad.

Får Rosita beskriva sig själv så gör hon det så här: Är för det mesta glad, hatar orättvisor, är eftertänksamt spontan, ärlig, försöker vara rakt fram utan att såra folk.

Politiska frågor som engagerar henne mest är att alla ska ha förutsättningar för att ha ett bra liv redan från starten. För Rosita är det tydligt hur barn och familjefrågorna präglar förutsättningarna för resten av livet. Hon menar att det hänger hela tiden ihop. Ett bra arbetsliv är viktigt det hänger också ihop med de förutsättningar man fått som barn. Likaså hur livet som gammal blir hänger ihop med vilka förutsättningar man fått från start. Därför är det så viktigt att satsa på barnen.

Det här gör hon allra helst när hon är ledig: Åker ut i skärgården med ”Patricia” en Albin 25:a. Andra favoritintressen är att läsa en god bok, se en spännande film eller pussa på barnbarnen.

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-14 10:38

TopGallery