Fram för mer rättvisa

Den största nyheten som överskuggat allt annat har varit att Victoria och Daniel skall gifta sig. Det är ju naturligtvis en glad nyhet som alltid när två unga människor finner lyckan tillsammans och vill satsa på ett gemensamt liv…men nu kommer propåer från pappa kungen att svenska folket skall vara med och betala för bröllopet och för uppbyggnaden av de unga tus hushåll. Det samtidigt som vi får höra att IF Metall gått med på att minska sina medlemmars inkomster med upp till 20 %  genom en konstruerad arbetstidsförkortning för att säkerställa arbetstillfällen. I veckan fick vi också i kommunstyrelsen en revidering av den två månader gamla budgeten på bordet med besparingskrav på 22 miljoner. Kan inte vi gå till kungen och be om bidrag till dessa besparingar som i slutändan kommer att drabba de som har mest behov av en fungerande samhällsservice…våra äldre, våra funktionshindrade och vår framtid, barnen!  Det känns inte rättvist och jag tror att det inte i längden är ett hållbart samhälle där vi får allt mer ökande klyftor ur både ekonomiska men även sociala, kulturella och hälso perspektiv. Fram för mer rättvisa och jag tror att Victoria och Daniel kan få ett minnesvärt bröllop på pappas och mammas bekostnad som de flesta andra ungdomar brukar få (om de inte får lov att ta ett banklån eller ta kortvarianten i Stadshuset)

Rosita Olsson-Palmberg

Österåkers Arbetarekommun