Ge de svaga möjligheter

Vinter, kallt och ännu mera snö… Jag börjar känna behov av sol och värme även om vi haft en hel del fantastiska vinterdagar med sol och gnistrande snötäcken. VinterOS har kommit igång ordentligt och vi slits mellan glädje och förtvivlan över Sveriges med- och motgångar. Visst är Sverige ett fantastiskt land som lyckas att få fram så många duktiga ungdomar? Men vi skulle kanske kunna få fram ännu fler om vi såg till att alla barn och ungdomar får möjligheter att hitta sin framgångsväg?

I vår kommun blir stöd och hjälpfunktioner alltmera nedmonterade och indragna. De som blir lidande är de mest behövande. I tidningarna läser vi om drogproblemen som ökar i kommunen. Om våra ungdomar hamnar i tungt drogberoende kommer kostnaden för samhället att bli mycket omfattande. En siffra som nämns är 50 000 kronor för att klara en individs dagsbehov. Att då lägga ned en verksamhet som har lyckats ge unga stöd och hjälp för att ta sig ur missbruk och en begynnande karriär som kriminell verkar i alla fall för mig som mycket oöverlagt. Denna verksamhet, Livlinan, har troligen finansierat sig själv genom att man investerat i ungas framtid och minskade kostnader för drogmissbruk och kriminalitet.

Vi kommer att jobba hårt för att göra flera investeringar i människors möjligheter att skapa sig goda liv. Ditt stöd behövs för att vi skall få möjligheten!

Sidan uppdaterades senast: 2010-02-23 16:38