God fortsättning på det nya året 2010

God fortsättning på det nya året 2010. Jag hoppas att början har varit god och att det funnits goda möjligheter till återhämtning och laddning av batterier under helgerna som varit.

Året som inleds kommer att innebära många utmaningar för landets innevånare. Idag, torsdag, skall t.ex. Trollhättebor få reda på om flera tusen arbetstillfällen försvinner för alltid. Beslut som fattas i en annan världsdel. Våra pensionärer får i dagarna besked att alla utom de med garantipension får sänkta pensioner med 3%. Det innebär till exempel att en person som hade 11.500 kronor i allmän pension förra året får pensionen sänkt till 11.155 kronor i år, en minskning med 345 kronor före skatt. Samtidigt sänks skatten från 2 744 till 2 528 kronor. Pensionen blir därmed 129 kronor lägre efter skatt. Under året som gått har man inom vår kommun höjt de kommunala avgifterna vilket innebär försämringar för våra pensionerade invånare med behov av hjälp för att klara sin vardag.  Inom skolan och förskolan ser inte kommande år ut att bli en sinekur heller. Inom skolan skall det sparas eftersom pengarna inte räcker till…samtidigt som man under flera år sänkt kommunalskatten som ju är finansieringen av den välfärd som  de flesta tar för givet.  Vi socialdemokrater har andra alternativ och prioriteringar. Som tur är finns det möjlighet att ändra fördelning av resurserna i höst när du lägger din röst i valkuvertet.

Rosita Olsson-Palmberg

Socialdemokraterna i Österåker