Ordförande brev oktober 2007

ÖSTERÅKERS SOCIALDEMOKRATISKA ARBETAREKOMMUN

Hej Kamrater!
Politiken har nu kommit igång på allvar och möten avlöser varandra, både med varandra och våra motståndare på den högra sidan av blockgränsen. Senast vi tog strid var på kommunfullmäktige den 24: e sept. där vi debatterade till förmån för en bättre förskola i österåker, där vi efter mötet beslöt att göra uttalanden som vi publicerat på vår hemsida, sänt till Kanalen, Mitti mm, samt till föreningen ”Barnen i Österåker” med syfte att göra klart var vi står i frågan om barnens bästa.
Konstatera är att samtliga i alliansen röstade nej till vårt tilläggsförslag om max tak för barngrupper och krav på högre personaltäthet. Roslags-partiet ändrade sig från nämndens beslut till vår favör när det väl kom till kritan, lite väl populistiskt kanske men givetvis smart drag av dem. Vem vill ha alla barnfamiljer emot sig när vi kommer till val 2010 kanske de resonerade, vem vet?

Styrelsen kommer att i skrivandets stund ha möte på onsdag, där vi kommer att diskutera expeditionens utrustning, där vi måste se över vår IT-struktur, t ex OH-kanon, trådlöst nätverk, kopieringsapparaten och bli lite modernare. Idag är kostnaden mycket lägre att uppgradera oss och vi kommer att ge en arbetsgrupp i uppdrag att komma med förslag, så att vi kan göra expen mer attraktiv och mer tidsenlig.
Andra saker som kommer på agendan är Kommunal S-budget, stadgar för KF-gruppen (S) och kampanj ”Vad tycker du” vecka 41-42.

Gällande Kampanjen vi skall ha så kommer vi att försöka använda oss av debatten kring skolan, vilket just nu har varit på agendan.
Här befinner vi oss:
Tis. 9 okt.  Kl. 07.30-10.00 Sjukhusets huvudingång.    Samma dag Kl. 17-19 Storängstorget
Tors. 11 okt. Kl. 14-16           Willys och samma dag kl. 17-19 Storängstorget
Tis.   16 okt. Kl. 14-16           Storängstorget
Tors. 18 okt. Kl. 17-19           Margretelunds centrum

Du är välkommen att delta, kom ner spontant och hjälp oss att ta reda på vad människor tycker om politiken, värva en och annan medlem.

Som avslutning vill jag säga att Sverige rullar på bra, men orättvisorna kommer inte att få full effekt nu, det blir tyvärr när vi möjligen ser en nedgång i framtiden som det kommer att slå som mest på den som inte har jobb, försöker skola om sig, går i pension eller blir ensamstående.

För är det något alliansen inte har, så är det en bra politik när Sverige har det motigt. Nu i medgång är det lättare att glänsa, men min fråga till er är följande: Vem håller man i när det blåser? Reinfeldt? Inte jag i varjefall. Om alliansen verkar instabil just nu, så kan jag tänka mig hur det kommer att bli när lågkonjunkturen slår till.

Nej, nu måste vi socialdemokrater bli ännu tydligare på att visa skillnaden på vår politik som håller i längden, både i med och motvind, samt visualisera konkreta frågor på ett ansvarsfullt, rättvist och modernt sätt, där vi skall ta hjälp av våra rådslag den närmaste tiden.
Låt oss nu renovera och putsa på de gamla idealen, ta intryck från nutid och bli ett modernt parti som alltid lyssnar på medborgaren och tjänar den samma!

Slutligen vill jag bara berätta om en trevlig tillställning som undertecknad bevittnade lördagen den 29 sept. på Runöskolan. ”Emil Hagström sällskapet” bildades och jag fick förmånen att hålla i klubban under mötet. Till ordförande valdes Bengt Olin och några kamrater till från arbetarekommun. Jag önskar sällskapet lycka till och hoppas att vi får höra mer i framtiden om er.

Nu börjar jobbet och vägen tillbaka!

Tony Svedenfjord
Ordförande i Arbetarekommun Österåker

Kom och se ”En obekväm sanning” Al Gores film den 10 okt. kl. 19.00 i Folkets hus. Ta med dig dina vänner och bekanta, samt lyssna till Prof. Bert Bolin i meteorologi starkaste kraften bakom Kyoto-protokollet.

Besök vår hemsida på www.socialdemokraterna.se/osteraker

Sidan uppdaterades senast: 2007-10-05 15:57

TopGallery