September 07

ÖSTERÅKERS SOCIALDEMOKRATISKA ARBETAREKOMMUN

Ordförandebrev september 2007

Hösten börjar påminna sig nu när man tagit på sig jackan, börjat planera för att iordningställa trädgården för vinter och sett en del blommor vissna. Kan bara konstatera att vi får en höst som innehåller en del aktiviteter. Men innan jag berättar mer vill jag delge lite från en konferens jag var på med jobbet, där ett av ämnena var stress.

Fundera lite! Vi vaknar, äter, duschar, packar och i bästa fall hinner vi med dagens blad. En del av oss sätter sig i bilen, slår på radion och lyssnar på P4 hur trafiken ser ut på vägarna och efter ca 45 min till 1,5 timme, i sämsta fall, landar åtminstone jag i Alvik på min arbetsplats. Kaffe, datorn sätts på och emailen kollas liksom dagens agenda. De möten jag skall delta i förbereds.
Dagen går sin gilla gång enligt almanackan och på eftermiddagen börjar man bli lite trött och förbereder hemgång, samma visa som morgonen fast åt andra hållet, kommer hem, springer på möten, kommer hem, äter och slö tittar på TV eller läser, somnar, förhoppningsvis i tid.

Från konferensen var slutsatsen att stress handlar om rädsla i grunden, rädd att misslyckas, att vi måste prestera, göra sitt bästa i alla lägen. Det finns en fråga som vi borde ställa oss ibland, vad är det värsta som kan hända? Fokusera på en sak i taget, vara snäll mot sin tid, titta inte på email varje timma och framförallt ta kontroll över sitt liv och livsbalans mellan jobb, fritid och sömn skapar mindre stress. Detta är lätt att säga, men svårt att få till ibland.

Nu till lite mer om vår politik, kan konstatera att Moderaterna styr sina alliansbröder och systrar med järnhand i sina beslut och när någon av dessa yttrar sig får de på tafsen av Borg och Reinfeldt. Ser en liknande situation även i Österåker, där man inte hör speciellt mycket av Fp, C och KD i debatter. Vi var i tidningarna angående max tak i förskolan på antalet barn och vi presenterade vårt alternativ både i konkreta åtgärder och budget. Jag är förvånad att ingen från höger hållet tar debatten med oss, jag välkomnar den.

Trängselskatt till förmån för pengar till vägbygge, stängning av närakuter, ledande moderater i Sundbyberg som hoppar över till oss, svikna vallöften om fastighetsskatten och allt jag berättade i förra brevet gör nu listan längre så här ett år efter valet.

Opinions mätningar visar att vi är på topp just nu enligt Synovate/Temo, hela 39,7% i aug 2007.
Om vi nu förvaltar detta väl har vi en bra utgångspunkt inför kommande valrörelse och det vi skall göra är att presentera vårt alternativ i alla lägen, det är konstruktiv oppositionspolitik.
Mona Sahlin presenterade i sitt sommartal ett miljardprogram för att förbättra miljonprogrammen i förorten och det fanns tre saker som fastnade hos mig. Moderaterna för en oansvarig, orättvis och omodern politik, dessa ord kommer att ligga till grund för vår retorik den närmaste tiden och jag hör ingen som tycker annorlunda.

Kommande aktiviteter under september/oktober hos oss är rådslag om skolpolitiken, en länskampanj vecka 41-42 med temat ”vad tycker du” där bussar med material, riks och länspolitiker deltar tillsammans med oss i arbetarekommun. Vårt tema kommer denna gång att vara förskola och skola, så håll utskick efter oss. Planeringen är i full gång.

Förutom medlemsmötet den 12 sept. som vi haft, så skall vi förbereda förlaget till den kommunala S-budgeten 2008, där gruppledarna i nämnderna arbetar för fullt. 24 oktober skall vi medlemmar fatta beslut på ett möte och dessutom kommer vi att fatta beslut om kommunala gruppens nomalstadgar denna dag.
Nu har gruppstyrelsen bildats i ovannämnda grupp och det är Ann-Christine Furustrand som leder gruppen tillsammans med Bror Segerlund och Margareta Olin. Vi önskar dem lycka till i arbetet.

Så till en bra nyhet för att i Österåker, vi ligger på 2:a plats i länets 28 arbetarekommuner gällande medlemmar som har betalt medlemsavgiften för 2007 mätt i procent. Men en liten brasklapp är att det fortfarande är 39 st. som ej betalt och vi ringer runt i skrivandets stund och påminner, vilket gör att vi säkerligen får in ytterligare några till.
Så till er som ej betalt ännu, ert stöd är viktigt och vi behöver pengar till våra aktiviteter, så vi kan se en ljus framtid med fler aktiviteter. Ditt stöd är viktigt!

På Kanalensdag värvades 6 st. nya medlemmar till oss, samt ytterligare 3 den senaste tiden och SSU är nu uppe i ca 30 medlemmar, detta är väldigt bra.
Gällande medlemsvärvning så kan jag berätta att efter grillkvällen 22 aug. så har vi nu bildat en idegrupp, bestående av Gertrud Hillgren och Margareta Gustavsson som skall försöka stödja oss med idéer. Vi fick en del idéer från grillkvällen som tas om hand.

Glöm inte att anmäla dig till 100-års jubileumet av Stockholms läns partidistrikt, du skall ha fått brev om detta. Det blir en spännande dag, där Mona, Margot och många andra kommer delta.

Alla skall med, nu börjar vi snart veta vart vi ska!

Tony Svedenfjord
Ordförande i Arbetarekommun Österåker