Österåker – en vattensäker kommun!

Österåkers kommun är en skärgårdskommun vilket bland annat innebär att vi har närhet till vatten på flera sätt. Närheten till vatten ger oss oanade möjligheter till rekreation, utöva sport, fiska, promenera med mera.

Marie Ende (S) lämnade in en motion till Österåkers kommunfullmäktige där hon undrar hur det står till med simkunnigheten i vår kommun? Vilket ansvar kan och ska vi som kommun ha för förhindra drunkningsolyckor? Och vad kan vi göra aktivt?

Det finns en certifiering, En vattensäker kommun, som är till för att göra kommuner i Sverige tryggare och säkrare. Åtgärderna är enkla. Genom förebyggande arbete kan kommunen både förhindra vattenolyckor, samt öka vattensäkerheten och tryggheten för alla som vistas i kommunen. Arbetet handlar om drunkningsförebyggande arbete, och en person som bor i en Vattensäker kommun, kan känna sig trygg i det faktum att kommunen arbetar seriöst och dokumenterat med vattensäkerhet.
Därför föreslår Marie Ende att Österåkers kommun ska certifiera sig som vattensäker kommun.

Sidan uppdaterades senast: 2014-03-12 12:01