Krönika Februari 2010

Nu gäller det…

Nu har vi i Arbetarekommunen utsett vår politiska ledning inför valet. Det känns skönt att vi fått in kvinnor på ledande positioner, men ännu är vi inte framme vid en helt jämställd ledning. Jag tror att det krävs en ny attityd hur vi förhåller oss till varandra i politiken för att det ska attrahera kvinnor. Jag tror att det rådande ”grabbiga” sättet att arbeta med politik som mäts i handlingskraft, effektivitet och erfarenhet måste ersättas med lagarbete, diskussioner och förankring. Det ska bli spännande att vara med i arbetet med denna attitydförändring.  Jag hälsar kvinnorna i Arbetarekommunen välkomna in i det politiska arbetet och påminner er samtidigt om att vi inte är i hamn gällande detta, utan när vi efter valsegern den 19 september ska fördela posterna i styrelser och nämnder så måste kvinnorna vara representerade även här.

Det som nu sker i partiet är en utåtriktad aktivitet på internationella kvinnodagen den 8/3 i Knislinge. Vi träffas utanför Konsum klockan 17.00. Nästa aktivitet är årsmötet den 23/3 klockan 19.00 i Värestorps folkets hus. Då kommer vi att välja nya styrelseledamöter i Arbetarekommunen. Ett särskilt ansvar ligger på er att nominerar fler kvinnor till styrelsen. Skicka in era nomineringar till Karl-Axel Hill som är vår ordförande i valberedningen senast 5/3. Under april månad kommer vi att fastställa det kommunala handlingsprogrammet som vi går till val på. Detta gör att S-föreningarnas arbete under Mars månad måste gå åt till remissbehandlingen av programmet.

Nu gäller det!  Vi har bra en bra kommunfullmäktigelista som vi kommer att gå till val på. Vi kommer att ha ett fantastiskt program. Nu gäller det bara att vi alla gör vårt yttersta för att få ett fortsatt rött Östra Göinge en röd Region och en ny röd Regering.

Hälsningar Hans Andersson Arbetarekommunens ordförande.

Sidan uppdaterades senast: 2010-03-12 21:47