EU-kandidat Marita Ulvskog

Besök av Marita Ulvskog den 21 april 2009.

Överst på den socialdemokratiska valsedeln inför EU Parlamentsvalet den 7 juni 2009 står Marita Ulvskog.
Marita har ett förflutet som riksdagsledamot, kulturminister, partisekreterare m.m.
Marita gjorde ett besök i Sörmland denna dag. Oxelösund på förmiddagen, Nyköping på eftermiddagen och ett pensionärsmöte i Eskilstuna på kvällen.

Besöket i Oxelösund inleddes vid 9.00 på Rubinen i Cupan (gamla Folkets Hus) och arbetslösa ungdomar i Job College projektet som organisationen Communicare står  bakom.
Projektet är EU finansierat och finns i sex av mellansveriges län.
Vi träffade den lokala jobbcoachen och två till av Communicares representanter. Åtta av de tretton inskrivna ungdomarna fanns också på plats.
En bra dialog uppstod mellan Marita och ungdomarna dels om hur det är att vara arbetslös och ung dels om vad politik har med det att göra samt vikten av att rösta i alla val inklusive EU valet den 7 juni. Detta blandades med information från Communicare om projektets inriktning och resultat.
Med på besöket var också Pentti Karpanen journalist på AiP Aktuellt i Politiken, det kommer ett reportage i ett av majnumren av tidningen.

Därefter var det dags för ett möte på Tärnan. Totalt ett 40-tal IF Metallare och därutöver några andra partivänner hade slutit upp.
Marita gjorde en avsiktsförklaring för sin kandidatur till parlamentet och vikten av att rösta samt plockade ned de tre vanligaste argumenten för att inte rösta.

1. Jag röstade nej i folkomröstningen
2. Jag kan för lite om EU
3. Min röst betyder inget – det spelar ingen roll

Första argumentet bemötte hon med att det nu inte handlar om ja eller nej utan om man vill ha en sosse eller en borgerlig företrädare i EU.
Det andra bemötte hon med att det inte är någon kunskapstest utan ett politiskt val, dessutom så kan det ses som underligt att man inte använder samma argument i Riksdagsvalet isåfall.
Hur många kan reda ut var besluten fattas i det Svenska parlamentet? Vad är skillnaden mellan ett betänkande från civilutskottet och en proposition från regeringen?
Det tredje bemöttes med att alla röster har betydelse. Det är viktigt att skicka många sossar från Sverige som sedan kan ingå i den stora sossegruppen i EU-parlamentet som dessutom stöds av Vänstern och de gröna. Dessutom så gynnar ett lågt valdeltagande extrempartier som ex. vis Sverigedemokraterna.
Mötet avslutades med en frågestund som handlade om EU:s utvidgning, miljö och flyktingfrågor samt kollektivavtalens betydelse.

Som avslutning på Oxelösundsbesöket träffade Marita representanter för SSAB ledningen som bjöd på lunch. Över lunchen diskuterades industrins kris, sysselsättningsfrågan, SSAB:s EU-ansökan från socialfonden för utbildning i denna lågkonjunktur samt framtidsutsikterna för svensk stålindustri.

Sören Carlsson

Sidan uppdaterades senast: 2009-04-22 11:29

Socialdemokraterna i Oxelösund finns på Facebook. I vår grupp är du välkommen att ställa dina frågor och få svar från lokala politiker eller starta diskussionstrådar om saker du som väljare tycker är viktigt.