Den svenska modellen

Vi socialdemokrater tror på samarbete, på att vi skapar mer med gemensamma krafter än var och en för sig. En politik som väver samman den gemensamma tryggheten med tillväxt och en stark ekonomi kallar vi den svenska modellen. Den fungerar. Därför vill vi utveckla den, och därför kommer vi att möta borgarna med kraft när de nu vill rucka modellen i grunden och genomföra sitt systemskifte.

Arbete är avgörande för välfärd, välstånd och människors personliga utveckling. Därför är arbete åt alla vår viktigaste fråga. Därför satsar vi på utbildning, forskning och företagande. Därför måste nyinflyttade till Sverige snabbt få ett jobb och därför måste unga kunna få en fast anställning.

Därför vill vi stärka anställningstryggheten – och därför behövs kollektivavtalen. Ingen ska behöva rea ut sin arbetskraft för att få ett jobb. Och den som blir arbetslös har rätt till stöd i konkurrensen om de nya jobben.

Sverige är ett av världens mest moderna länder och klarar den pågående samhällsomvandlingen väl. Gemensamt betalar vi skatt, var och en efter förmåga. Gemensamt får vi del av trygghet och välfärd, var och en efter behov. Så lite som möjligt är behovsprövat, så mycket som möjligt omfattar alla. Om du blir sjuk eller arbetslös ska du veta att du får en ersättning du kan leva på så att du snabbt kan hitta vägar tillbaka. Det är självklart för oss, men inte för den borgerliga regeringen.

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen

Läs tidigare nummer av vårt lokala partiorgan

Svar direkt!