Vi prioriterar satsningar inom välfärden före skattesänkningar

Vi ser en positiv utveckling i Sverige just nu. Under de senaste tolv åren har Sverige gått ifrån att ha en ekonomi i kris till att vara i en styrkeposition. Det har inneburit sjunkande räntor, låg inflation och de högsta reallöneökningarna sedan 1960-talet. Tillväxten under årets andra kvartal var hela 5,5 procent. Antalet nya jobb fortsätter att öka.

Även goda tider kräver svåra prioriteringar. När nu välståndet ökar, vilka välfärdsreformer måste komma först? Hur många nyanställningar behövs i barnomsorgen, vilka satsningar krävs inom skolan? Utformandet av vårt valmanifest krävde långa och mogna överväganden. Ett beslut var dock enkelt. För oss socialdemokrater är det självklart att under de närmsta åren prioritera satsningar inom välfärden före stora skattesänkningar.

Vi prioriterar tandvården. Tänderna är en del av kroppen. Skillnaden i kostnad mellan tandvård och sjukvård ska minska. Från den 1 januari 2008 ska tandvård vara gratis för unga upp till 24 år. En undersökning hos tandläkaren ska inte kosta mer än ett besök i sjukvården, högst 200 kronor. Kostnaden för dyra behandlingar ska minskas kraftigt. Det är viktigare än moderaternas förslag att avskaffa förmögenhetsskatten.

Vi prioriterar barnen. Barnens väl avgör Sveriges framtid. Skolan ska ge kunskap åt alla. Under 2008 vill vi sänka maxtaxan på dagis med 300 kronor och öppna den allmänna avgiftsfria förskolan för 3-åringar. För att underlätta barns lärande ska 3 000 fler fritidspedagoger anställas på fritids. Det är bättre än moderaternas önskan att ta bort värnskatten.

Vi prioriterar de äldre. Alla ska kunna se fram mot en givande och trygg tid som pensionär. Äldres vård och omsorg ska hålla hög kvalitet. 3 500 erfarna medarbetare i äldreomsorgen ska erbjudas att bli mentorer. Under de närmaste tio åren vill vi bygga 100 000 fler bostäder för äldre, såväl seniorbostäder som särskilda boenden. Bostadstillägget ska höjas redan den 1 januari 2007. Det är mer angeläget än moderaternas förslag att avskaffa fastighetsskatten.

Vi prioriterar sjukvården. Nu när det finns resurser måste vi arbeta för att göra vården tillgängligare. Fler ska kunna vara trygga med att vården kan utföras i hemmet. Ett av våra vallöften är att införa jourläkarbilar i Stockholms län som ska användas för snabba hembesök hos äldre och barnfamiljer. Det är mer rättvist än att, som moderaterna vill, kraftigt sänka landstingsskatten.

Moderaterna går till val med löften om stora skattesänkningar. Sedan midsommar har moderaterna låtit sina skattesänkarambitioner fördubblas – från tidigare drygt 50 miljarder kronor, till cirka 100 miljarder kronor efter moderatledaren Fredrik Reinfeldts alla utspel.

I Stockholms län, där Fredrik Reinfeldt bor, vill moderaterna inte vara sämre utan satsar också stort på skattesänkningar. Landstingsmoderaternas främsta vallöfte är att, om moderaterna får styra i riket och landstinget, genomföra skattesänkningar i storleken 7 000 miljoner kronor under mandatperioden. Det motsvarar ungefär kostnaden för 15 000 heltidsanställda sjuksköterskor under ett år.

Målsättningen med moderaternas skattesänkningar är som Fredrik Reinfeldt tidigare uttryckte det ”Jag tycker inte att Sverige ska ligga högre än genomsnittet i EU”.  Frågan är förstås om moderaterna också vill att Sverige ska ha en genomsnittlig barnomsorg, eller en genomsnittlig nivå på inkomstskillnader?

Sverige är inte ett genomsnittsland. Vi har högre ambitioner än så. De borgerliga partiernas förslag om stora skattesänkningar innebär ökad otrygghet och mindre resurser till välfärden.

Valet står mellan två tydliga alternativ - stora skattesänkningar eller mer resurser till välfärden. Väljarna har att ta ställning till den vanliga skiljelinjen mellan höger och vänster på söndag.

Pär Nuder

2006-09-14 10:14

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen